วันพุธที่ 18 พฤษภาคม พ.ศ. 2554

និទានសុភាសិត "ខ្លាពឹងព្រៃ ព្រៃពឹងខ្លា"

(ព្យគ្ឃជាតក តិកនិបាត)
មហាឱម-ណាគ្រី
ឃុំ​ស្វាយប៉ោ ស្រុក​សង្កែ ខេត្ត​បាត់ដំបង ប្រែរៀបរៀង
ក្នុង​អតីតកាល កាល​ព្រះ​ព្រហ្មទត្ត​គ្រប់​គ្រង​រាជ​សម្បត្តិ​ក្នុង​ក្រុង​ពារាណសី ព្រះ​ពោធិសត្វ​ឧប្បត្តិ​ជា​រុក្ខ​ទេវតា​មួយ​អង្គ គង់​នៅ​ជាយ​ព្រៃ​ធំ​មួយ ។ មាន​រុក្ខ​ទេវតា​មួយ​អង្គ​ដទៃ​ទៀត នៅ​នឹង​ដើម​ឈើ​ដែល​ធំ​បំផុត​ក្នុង​ព្រៃ​ជិត​វិមាន​របស់​ព្រះពោធិសត្វ ។
ក្នុង​ព្រៃ​នោះ មាន​រាជសីហ៍​នឹង​ខ្លា​ធំ​អស្រ័យ​នៅ​ផង ព្រោះ​ដូច្នោះ​ទើប​មិន​មាន​មនុស្ស​ណា ហ៊ាន​ទៅ​ធ្វើ​ស្រែ​ចំការ​ក្នុង​ទី​ជិត​នោះ ឬ​កាប់​ដើម​ឈើ​ក្នុង​ព្រៃ​នោះ​ឡើយ ព្រោះ​ខ្លាច​សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ​បៀត​បៀន ។ សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ​ចាប់​ម្រឹគ​ជាតិ​ផ្សេង​ៗ ស៊ី​ជា​អាហារ ចោល​សាច់​នឹង​អវយវៈ​ដែល​ស៊ី​សេស​សល់​ទុក​សំណល់​ក្នុង​ទី​នោះ​ៗ ហើយ​រក​ស៊ី​ទៀត​ត​ទៅ ។ ព្រៃ​នោះ​មាន​ក្លិន​ឆ្អាប​ឆ្អេះ​ស្អុយ​អសោច៍​ទៅ​ដោយ​ខ្មោច​អសុភ​នៃ​ម្រឹគ​ ជាតិ ។
គ្រា​នោះ រុក្ខ​ទេវតា​ដែល​នៅ​នឹង​ដើម​ឈើ​ធំ ជា​អ្នក​ខ្លៅ​ល្ងង់​មិន​ស្ទង់​ឲ្យ​យល់​ដល់​ហេតុ​ការណ៍ ថ្ងៃ​មួយ​បាន​និយាយ​នឹង​ព្រះពោធិសត្វ​ថា "សំឡាញ់ ! ព្រៃ​នេះ​មាន​ក្លិន​ស្អុយ​អសោចិ៍​ពន់​ពេក​ណាស់ ព្រោះ​តែ​រាជសីហ៍​នឹង​ខ្លា​ធំ​ជា​ហេតុ យើង​នឹង​ដេញ​វា​ឲ្យ​ទៅ​កុំ​ឲ្យ​នៅ​ទៅ​ទៀត !" ។ ពោធិសត្វ​ពោល​ឃាត់​ថា "នែ​សំឡាញ់ ! វិមាន​របស់​យើង​តាំង​នៅ​បាន​ព្រោះ​អាស្រ័យ​សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ បើ​យើង​ដេញ​វា​ទៅ​ហើយ​វិមាន​យើង​មុខ​ជា​វិនាស​មិន​ខាន មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ​កាល​មិន​ឃើញ​ដាន​ជើង​រាជសីហ៍​នឹង​ខ្លា​ធំ ក៏​នឹង​នាំ​គ្នា​មក​កាប់​ឈើ​រើ​ព្រៃ ជីក​គាស់​ឲ្យ​ស្រឡះ​ទៅ​ជា​វាល​នឹង​ធ្វើ​ស្រែ​ចំការ​មិន​ខាន អ្នក​កុំ​ចូល​ចិត្ត​យ៉ាង​នេះ​ឡើយ !" ។
កាល​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ថ្លែង​ហេតុ​យ៉ាង​នេះ​ហើយ ទេវតា​ឆោត​ខ្លៅ​នោះ​មិន​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ធ្វើ​តាម​សោះ ថ្ងៃ​មួយ​បាន​សំដែង​រូបារម្មណ៍​ដ៏​ធំ​ពន្លឹក​គួរ​ខ្លាច បន្លាច​លង​គ្រហឹម​គម្រាម ដេញ​រាជសីហ៍​នឹង​ខ្លា​ធំ​ឲ្យ​រត់​បាត់​អស់​ទៅ ។
មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ កាល​មិន​ឃើញ​ដាន​ជើង​របស់​សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ ក៏​សំគាល់​ថា​រាជសីហ៍​នឹង​ខ្លា​ធំ​នៅ​ព្រៃ​ដទៃ​ហើយ ទើប​នាំ​គ្នា​កាប់​គាស់​ដើម​ឈើ​ក្នុង​ព្រៃ​អស់​ជា​ច្រើន ។ រុក្ខ​ទេវតា​នោះ លុះ​ឃើញ​ព្រឹត្តិការណ៍​ដូច្នោះ​កើត​ឡើង ទើប​ចូល​ទៅ​រក​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ហើយ​និយាយ​ថា "សំឡាញ់ ! ខ្ញុំ​មិន​បាន​ធ្វើ​តាម​ពាក្យ​របស់​អ្នក ដេញ​សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ​ឲ្យ​រត់​អស់​ទៅ ឥឡូវ​ពួក​មនុស្ស​ដឹង​ថា​សត្វ​ទាំង​នោះ​មិន​នៅ ទើប​នាំ​គ្នា​ចូល​ទៅ​កាប់​គាស់​ឈើ​ក្នុង​ព្រៃ​អស់​ជា​ច្រើន បើ​យ៉ាង​នេះ តើ​យើង​គិត​ដូច​ម្ដេច​ទើប​ស្រួល !" ។ ព្រះ​ពោធិសត្វ​បាន​ពន្យល់​ដឹង​នាំ​ប្រាប់​ឧបាយ​ថា "ឥឡូវ​សត្វ​ទាំង​ពីរ​នោះ ទៅ​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ឯ​ណោះ អ្នក​ទៅ​បបួល​វា​ឲ្យ​ត្រឡប់​មក​វិញ​ចុះ" ។ រុក្ខ​ទេវតា​ក៏​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ព្រៃ​នោះ​តាម​ពាក្យ​ពោធិសត្វ​អង្គុយ​ផ្គង​ អញ្ជលី​ខាង​មុខ​សត្វ​ទាំង​ពីរ ហើយ​អង្វរ​រក​ឲ្យ​ត្រឡប់​ទៅ​នៅ​ព្រៃ​ដដែល​វិញ ។ សត្វ​ទាំង​ពី​នោះ ទោះ​បី​ទេវតា​អង្វរ​យ៉ាង​ណា​ៗ ក្ដី​ក៏​បដិសេធ​យ៉ាង​ដាច់​ខាត​ថា "អ្នក​ចូរ​ទៅ​ចុះ យើង​មិន​ទៅ​ទេ" រុក្ខ​ទេវតា​ទាល់​គំនិត ក៏​ត្រឡប់​មក​កាន់​ព្រៃ​ជា​កន្លែង​ដើម​របស់​ខ្លួន​វិញ ។ មនុស្ស​ទាំង​ឡាយ ក៏​នាំ​គ្នា​ជីក​គាស់​កាប់​រំលើង​រំលំ​ដើម​ឈើ់​រហូត​អស់​ព្រៃ មិន​យូរ​ប៉ុន្មាន​ក៏​ធ្វើ​ផែនដី​នោះ​ឲ្យ​ទៅ​ជា​ស្រែ​ប្រកប​ការ​កសិកម្ម​អស់​ ទៅ ។
គតិ​របស់​រឿង
រឿង​នោះ​ពន្យល់​ឲ្យ​ដឹង​ថា ​                   "ខ្លា​ពឹង​ព្រៃ ព្រៃ​ពឹង​ខ្លា
ខ្លា​នៅ​ព្រៃ​បិទ                                         ព្រៃ​សណ្ឋិត​ព្រោះ​ខ្លា​នៅ
ដី​ត្រជាក់​ព្រោះ​ស្មៅ                                ស្មៅ​លូត​លាស់​ព្រោះ​ដី​ល្អ ។
អ្នក​មាន​រក្សា​ខ្សត់                                    ដូច​សំពត់​ព័ទ្ធ​ពី​ក្រៅ
អ្នក​ប្រាជ្ញ​រក្សា​ខ្លៅ                                    ដូច​សំពៅ​ពឹង​សំប៉ាន ។
រជាការ​បាន​ប្រាក់​ខែ                               ក៏​ព្រោះ​តែ​រាស្ត្រ​បង់​ពន្ធ
រាស្ត្រ​សុខ​ចាក​អាសន្ត                            ព្រោះ​រាជការ​ជួយ​ការពារ ។
ហេតុ​នេះ​ត្រូវ​ស្ម័គ្រ​ស្មោះ                        ជួយ​សង្រ្គោះ​គ្នា​នឹង​គ្នា
ទើប​បាន​សុខ​សាន្ត​ជា                             អស់​វេលា​យូរ​យារ​អើយ !!! ។
សុភាសិត
ការ​ជក់​អាភៀន​ការ​ញៀន​កញ្ឆា              ការ​ផឹក​សុរា​ហ៊ឺហា​ហ៊ឹក​ហ៊ាក់
ការ​លេង​ល្បែង​ភ្នាល់​បៀរ​ប៉ោ​ឡុក​ឡាក់             ឥត្ថីធុត្តៈ​ការ​លេង​ស្រី​ញី ។
ការ​ដើរ​លេង​យប់​យឺម​យូរ​ហួស​យាម                  ការ​ជាប់​ទាក់​ទាម​សេព​គប់​សម្ភី
នឹង​មនុស្ស​អាក្រក់​លាមក​ផឹក​ស៊ី                          ទាំង​នេះ​នាំ​វិនាស​អន្ដរ​ធាន ។
មហា ឱម-ណាគ្រី 
ប្រភព http://www.budinst.gov.kh/?q=node/268

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น