วันพุธที่ 18 พฤษภาคม พ.ศ. 2554

ឯកនិបាតជាតក

២- នក្ខត្តជាតកំ
អាចារ្យ ហិម អាំងស្បុកទ័រត្រួតសាលាវត្ត
ប្រែ​ពី​បាលី​មក​ជា​ភាសា​ខ្មែរ
នក្ខត្តំបដិមានេន្តិ ឥទំសត្ថាជេតវនេវិហរន្តោ អញ្ញតរំ អាជិវកំអារព្ភកថេសិ ។ (សេចក្ដី​ថា) កាល​ព្រះ​បរម​សាស្ដា​ចារ្យ​ទ្រង់​ប្រថាប់​ក្នុង​ព្រះ​វិហារ​ឈ្មោះ​ជតវន ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​ប្រារព្ធ​ចំពោះ​នូវ​អាជិវក ១ រូប​ហើយ​ទ្រង់​សំម្ដែង​នូវ​ព្រះ​ធម៌​ទេស្នា​នេះ​ថា នក្ខតំបដិមានេន្តំ ដូច្នេះ​ជា​ដើម បាន​ឮ​រៀប​មក​ថា (ក្នុង​សម័យ​មួយ) មាន​កុល​បុត្រ​មួយ មាន​ប្រកតី​នៅ​ក្នុង​នគសាវត្ថី​ទៅ​ស្ដី​ដណ្ដឹង​នាង​ធិតា​នៃ​ត្រកូល​មួយ​នៅ​ ក្នុង​ជន​បទ ដើម្បី​ផ្សំ​ផ្គុំ​នឹង​បុត្រ​ប្រុស​របស់​ខ្លួន​តាម​ប្រវេណី លោក​បាន​ព្រម​ព្រៀង​គ្នា​ហើយ បាន​កំណត់​វេលា​នឹង​រៀប​មង្គល​ការ កាល​ជិត​ថ្ងៃ​កំណត់​នោះ​ហើយ​កុល​បុត្រ​នោះ​បាន​សាក​សួរ​អាជិវក ដែល​ធ្លាប់​មក​កាន់​ត្រកូល​នៃ​ខ្លួន​ថា លោក​បើ​ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​មង្គល​ការ​កូន​ក្នុង​ថ្ងៃ​ឈ្មោះ​នោះ​តើ​ល្អ​ឬ​មិន​ ល្អ ។ អាជិវក​អាក់​អន់​ចិត្ត​ថា​ពី​មុន​កំណត់​គេ​មិន​សួរ​គេ​មិន​យល់​យើង​ជា​អ្នក​ សិក្សា​ស្ទាត់​ក្នុង​ក្បួន​នោះ បើ​ដូច្នោះ​យើង​ពោល​បំផ្លាញ​មង្គល​ការ​នេះ ហើយ​អាជិវក​ថា​នែ​អ្នក​ថ្ងៃ​នោះ​ជា​ថ្ងៃ​កាច​អាក្រក់​ណាស់ អ្នក​កុំ​ធ្វើ​មង្គល​ការ​ក្នុង​ថ្ងៃ​នោះ​ឡើយ ថា​បើ​អ្នក​មិន​ជឿ​ចេះ​តែ​ធ្វើ​ទៅ​ហើយ ក៏​នឹង​ដល់​នូវ​សេចក្ដី​វិនាស​ធំ​មិន​ខាន (ចូរ​អ្នក​ធ្វើ​មង្គល​ការ​ក្នុង​ថ្ងៃ​ដ៏​ទៃ​ទៅ​វិញ) ។ ត្រកូល​នោះ​ធ្លាប់​ជឿ​អាជិវក​នោះ​ណាស់​បាន​ជា​ត្រឡប់​ឈប់​ធ្វើ​មង្គល​ការ​ ក្នុង​ថ្ងៃ​ដែល​កំណត់​នោះ​ទៅ​វិញ(កំណត់​ថា​នឹង​ធ្វើ​មង្គល​ការ​ក្នុង​ថ្ងៃ​ ដ៏​ទៃ​គ្មាន​បាន​ឲ្យ​ដំណឹង) ចំណែក​ឯ​ត្រកូល​ខាង​ស្រី​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ លុះ​ដល់​ថ្ងៃ​កំណត់​នោះ​ហើយ ក៏​រៀប​ចាត់​ចែង​ប្រុង​ប្រៀប​បម្រុង​ទុក​ស្រេច ។ ហើយ​អង្គុយ​ចាំ​មើល​ផ្លូវ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ លុះ​បាន​ដឹង​ច្បាស់​ប្រាកដ​ថា​ជន​នៅ​ក្នុង​នគរ​មិន​មក​មែន​ហើយ ក៏​គិត​ថា​ជន​នៅ​ក្នុង​នគរ​គេ​កំណត់​ថ្ងៃ​ពី​ខ្លួន​ឯង គេច​ជា​មិន​មក​វិញ​ក៏​ពី​ខ្លួន​ឯង (ធ្វើ​ឲ្យ​យើង​បង់​គំនិត) របស់​នឹង​រៀប​បម្រុង​ក៏​នឹង​ទៅ​ជា​ឥត​ប្រយោជន៍​ទទេ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​តូច​ចិត្ត​ណាស់ ក៏​លើក​នាង​ធិតា​ឲ្យ​ទៅ​ត្រកូល​ដែល​គេ​ត្រូវ​ការ បង្ខំ​ឲ្យ​រៀប​មង្គល​ការ​ដោយ​របៀប​នោះ​ហើយ​ទៅ ។
ឯ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​ក៏​រៀប​ដំណើរ​នាំ​បណ្ដា​ការ​ដោយ​របៀប​ធំ​ណាស់​អស់​ពី ​ចិត្ត​ទៅ​ដល់​ក្នុង​ថ្ងៃ​ដទៃ​ហើយ​សូម​រៀប​មង្គល​ការ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ ​ដោះ​សា​ថា ថ្ងៃ​ដែល​អ្នក​កំណត់​នេះ​ខ្ញុំ​ក៏​បាន​រៀប​ប្រដាប់​ប្រដា​សព​គ្រប់​ចាំ​អ្នក លុះ​អ្នក​មិន​មក​ក្នុង​ថ្ងៃ​នោះ​ៗ បណ្ដា​ការ​ខ្ញុំ​ចាត់​ចែង​ជ្រុល​អស់​ទៅ​ហើយ និង​ចោល​ឲ្យ​ឥត​ប្រយោជន៍​ដូច​ម្ដេច​បាន ហេតុ​នោះ​ខ្ញុំ​លើក​នាង​ធិតា​នោះ​ឲ្យ​ទៅ​ត្រកូល​ដ៏​ទៃ​ទៅ ឥឡូវ​នេះ​គេ​រៀប​មង្គល​ការ​ដោយ​របៀប​នោះ​រួច​ទៅ​ហើយ ។ ជន​ដែល​​នៅ​ក្នុង​នគរ​ប្រកាន់​ថា​ចុះ​ពី​ថ្ងៃ​មុន​អ្នក​ព្រម​មូល​មាត់​ថា​ ឲ្យ​នាង​ធិតា​នោះ​មក​កូន​ខ្ញុំ ថ្ងៃ​នេះ​ម្ដេច​ក៏​គេច​ឲ្យ​ទៅ​គេ​វិញ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​ប្រកែក​ថា អ្នក​កំណត់​ថ្ងៃ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង អ្នក​មិន​មក​ក៏​ដោយ​ខ្លួន​ឯង (ដោយ​មើល​ងាយ​ខ្ញុំ) បាន​ជា​ខ្ញុំ​ឲ្យ​ធិតា​ខ្ញុំ​មាន​ប្ដី​រួច​ទៅ​ហើយ (អ្នក​ចេះ​គិត​ដូច​ម្ដេច​បាន) មាន​តែ​អ្នក​វិល​ទៅ​វិញ​ដោយ​ដំណើរ​នោះ​ចុះ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​ដឹង​កំហុស​របស់​ខ្លួន​ទាល់​គំនិត​សូរ​បង់​ខាត មិន​បាន​នាង​ធិតា​ខាត​បង់​ទាំង​បណ្ដា​ការ​យ៉ាង​ធំ​វិល​មក​វិញ​ដៃ​ទទេ ។
រឿង​ខូច​ខាត​មង្គល​ការ​នៃ​ត្រកូល​នោះ​គឺ ពួក​អាជិវក​ក៏​ចរចារ​ផ្សាយ​ទៅ​ក្នុង​ពួក​ព្រះ​ភិក្ខុ​សង្ឃ ឲ្យ​ជាក់​ច្បាស់​ថា​ខ្លួន​ជា​អ្នក​បង្ខូច ។ (ក្នុង​សម័យ​មួយ) ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​ជួប​ជុំ​ក្នុង​រោង​ជុំ​នំ​ប្ដើម​ពោល​ឡើង​ថា មង្គល​ការ​នៃ​ត្រកូល​នោះ ខូច​ខាត​ដោយ​ពួក​អាជិវក​នោះ​បំផ្លាញ​ទេ​តើ ។ រឿង​រ៉ាវ​នេះ​មិន​បាត់​ស្ងាត់​ក៏​ជ្រាប​ដល់​ព្រះ​ស្រោត​ទិព​ថ្លៃ​នៃ​ព្រះ​ដ៏ ​មាន​ព្រះ​ភាគ ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​យាង​ទៅ​កាន់​ទី​ប្រជុំ​នោះ​ហើយ​ទ្រង់​ត្រាស់​សួរ​ថា អ្នក​ទាំង​ឡាយ​ប្រជុំ​គ្នា​ពោល​អំពី​រឿង​អ្វី​ឥឡូវ​នេះ ។ ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​យក​សេចក្ដី​ក្រាប​បង្គំ​ទូល​ថា បពិត្រ​ព្រះ​អង្គ​ដ៏​ចម្រើន​យើង​ទាំង​ឡាយ ពោល​អំពី​រឿង​អាជិវក​បំផ្លាញ​មង្គល​ការ​នៃ​ត្រកូល​នោះ​ព្រះ​អង្គ ។ ព្រះ​ពិជិតមារ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ពុទ្ធ​ដិកា​ថា នែ​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​អាជិវក​នេះ​បំផ្លាញ​មង្គល​ការ​របស់​ត្រកូល​នោះ មិន​តែ​ក្នុង​កាល​ឥឡូវ​នេះ​ទេ អាជិវក​នេះ​ធ្លាប់​បំផ្លាញ​តាំង​ពី​មុន​មក​មែន​ពិត្យ ហើយ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​នាំ​មក​នូវ​អតិត​និទាន​ថា ។ នែ​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​កាល​កន្លង​រម្លង​យូរ​ទៅ​ហើយ កាល​នោះ​មាន​ស្ដេច​ទ្រង់​ព្រះ​នាម​ថា ព្រះ​បាទ​ព្រហ្មទត្តរាជ​សោយ​រាជ​ក្នុង​ព្រះ​នគរ​ឈ្មោះ​ពារាណសី កាល​នោះ​មាន​ត្រកូល​មួយ​មាន​ប្រកតី​នៅ​ក្នុង​នគរ​នោះ ទៅ​និយាយ​ដណ្ដឹង​នាង​ធិតា​នៃ​ត្រកូល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ ដើម្បី​ផ្សំ​ផ្គុំ​នឹង​បុត្រ​ប្រុស​របស់​ខ្លួន មូល​មាត់​ហើយ​កំណត់​ថ្ងៃ​ខែ​នឹង​រៀប​មង្គល​ការ ។ ក្រោយ​នោះ​ក៏​បាន​សាក​សួរ​អាជិវក​ជា​កុលូចដ្ឋាក​ថា លោក​ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​មង្គល​ការ​កូន​ប្រុស​ខ្ញុំ​ក្នុង​ថ្ងៃ​ឈ្មោះ​នោះ​តើ​ល្អ ​ឬ​មិន​ល្អ ។ អាជិវក​នោះ​កើត​ទោមនស្ស​ដោយ​គិត​ឃើញ​ថា ត្រកូល​នេះ​គេ​សួរ​គ្រាន់​តែ​សាក​ល្បង​យើង​ទេ​តើ មិន​មែន​ជា​ជឿ​យើង​ថា​ចេះ​ដឹង​ប៉ុន្មាន​ទេ បើ​ដូច្នោះ​យើង​ពោល​ពាក្យ​ទទេ​កុំ​ឲ្យ​ត្រកូល​នេះ ធ្វើ​មង្គល​ការ​នោះ​កើត​ឡើយ​ហើយ​ប្រាប់​ថា នែ​អ្នក​ថ្ងៃ​នោះ​ជា​ថ្ងៃ​កាច​អាក្រក់​ណាស់​អ្នក​កុំ​ធ្វើ​បើ​អ្នក​ខំ​តែ​ ធ្វើ​ក្នុង​ថ្ងៃ​នោះ​នឹង​ដល់​នូវ​គ្រោះ​ធំ​មិន​ខាន ត្រកូល​នោះ​ជឿ​អាជិវក​នោះ​ណាស់​បាន​ជា​បង្អង់​ខាន កំណត់​ទៅ​ថ្ងៃ​ដ​ទៃ​វិញ (មិន​បាន​ឲ្យ​ដំណឹង) ។
ឯ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​ដល់​ពេល​ជិត​កំណត់​នោះ ក៏​ខ្វល់​ខ្វាយ​ចាត់​ចែង​របៀប​សព្វ​គ្រប់​ហើយ ទន្ទឹង​មើល​ផ្លលូវ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ លុះ​បាន​ដឹង​ច្បាស់​ប្រាកដ​ជា​ជន​នៅ​ក្នុង​នគរ​មិន​មក​មែន​ហើយ ក៏​កើត​រម្ខាន​ថា​អ្នក​នេះ​ពោល​ពាក្យ​ពុំ​ពិត្យ​ឲ្យ​យើង​បង់​គំនិត​ខូច​ខាត​ ទ្រព្យ​របស់​ដែល​រៀប​ចំ នឹង​កេរ្តិ៍​ឈ្មោះ​ជា​ធំ​បំផុត កើត​ក្ដៅ​ក្រហាយ​ដូច្នោះ​ហើយ ក៏​ហៅ​ត្រកូល​ដទៃ​មក​ហើយ លើក​នាង​ធិតា​នោះ​បង្ខំ​ឲ្យ​របៀប​មង្គល​ការ ដោយ​របៀប​រៀប​ចំ​នោះ​ហើយ​ស្រេច​ទៅ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ លុះ​ដល់​ថ្ងៃ​ដែល​ខ្លួន​កំណត់​តែ​ម្នាក់​ឯង ក៏​រៀប​ដំណើរ​ដឹក​នាំ​បណ្ដាការ​ដោយ​របៀប​ដ៏​ស្ដុក​ស្ដម្ភ​ទៅ​ដល់​ក្នុង​ថ្ងៃ ​ដទៃ​ទៀត ហើយ​សូម​រៀប​មង្គល​ការ​តាម​បំណង ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​និយាយ​ដោះ​ដៃ​ថា នែ​អ្នក​ខ្ញុំ​ប្រុង​ប្រៀប​ប្រដាប់​ប្រដា​សន្ធឹក​សន្ធាប់​ណាស់​ក្នុង​ថ្ងៃ​ កំណត់​របស់​អ្នក​នោះ ដល់​បាត់​អ្នក​មិន​ឃើញ​មក ខ្ញុំ គិត​ថា​អ្នក​មុខ​ជា​លែង​មក​ហើយ ខ្ញុំ​ក៏​លើក​នាង​ធិតា​នោះ​ឲ្យ​ទៅ​ត្រកូល​ដទៃ​ទៅ​វិញ គេ​រៀប​មង្គល​ការ​ដោយ​របៀប​ដែល​រៀប​ចាំ​អ្នក​នោះ​រួច​ទៅ​ហើយ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​វា​ថា ចុះ​ដែល​អ្នក​មូល​មាត់​ថា​ឲ្យ​ខ្ញុំ​ស្រេច​ហើយ ម្ដេច​ក៏​គេច​កែ​ដូច្នោះ​ទៅ​វិញ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​វិវាទ​ថា អ្នក​កំណត់​ថ្ងៃ​ខែ​ដោយ​ខ្លួន​ឯង មិន​មក​វិញ​ក៏​ដោយ​ខ្លួន យ៉ាង​នេះ​ហេតុ​ពី​អ្នក​មើល​មក​យើង​ថា​មិន​ស្មើ​មុខ ។ ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​ពោល​ត្រង់​ថា ខ្ញុំ​បាទ​សួរ​ឬក្ស​ពារ​អាជិវក ៗ ថា​មិន​ល្អ​បាន​ជា​ខ្ញុំ​មិន​មក​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​ជន​បទ​ថា​ការ​នេះ​ហួស​ទៅ​ ហើយ ចូរ​អ្នក​វិល​ទៅ​ដោយ​ដំណើរ​នោះ​វិញ​ចុះ ។
កាល​នោះ​មហា​បុរស​គឺ​ព្រះ​បរម​ពោធិ៍​សត្វ​ជា​អ្នក​ប្រាជ្ញ​មាន​ការ​ផ្សេង ៗ ត្រេច​ពី​ក្នុង​នគរ​ពារាណសី ចូល​ទៅ​កាន់​ជន​បទ​នោះ ក្នុង​ពេល​ដែល​ជន​ទាំង​ឡាយ​នោះ​កំពុង​កើត​វិវាទ​គ្នា​នឹង​គ្នា ព្រះ​មហា​បុរស​ក៏​ជ្រាប​ហេតុ​វិវាទ​នោះ​សព្វ​គ្រប់ ទើប​អធិប្បា​ថា អ្នក​ដែល​រាប់​អាន​ប្រកាន់​នក្ខត្តឬក្ស​ថា ថ្ងៃ​នេះ​ល្អ​ថ្ងៃ​នេះ​អាក្រក់​នោះ​មាន​ប្រយោជន៍​ពី​ណា តែង​ខាត​ប្រយោជន៍​ខាត​លាភ​ជា​ដរាប ដូច​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​ព្រោះ​ទេ​ជឿ​ពួក​អាជិវក​មើល​ឬក្ស​ពារ​ឲ្យ​ទើប​ខាត​ ប្រយោជន៍​ធំ​ដូច្នេះ ។ ហើយ​ព្រះ​មហា​បុរស​សំម្ដែង​គាថា​នេះ​ដូច្នេះ​ថា៖
នក្ខត្តំ​បដិមានេន្តំ អត្ថោពាលំឧបច្ចគា
អត្ថោអត្ថស្សនក្ខត្តំ កឹករិស្សន្តិតារកាតិ ។
(សេចក្ដី​ថា) ប្រយោជន៍​តែង​កន្លង​បង់​នូវ​បុគ្គល​ពាល ដែល​រាប់​អាន​នូវ​នក្ខត្តឬក្ស គឺ​គន់​គូរ​រក​ឬក្ស​ពារ​ល្អ​អាក្រក់ ប្រយោជន៍​ដែល​បុគ្គល​ស្វែង​រក​បាន ក៏​ជា​ឬក្ស​ពារ​នៃ​ប្រយោជន៍ ផ្កាយ​ទាំង​ឡាយ​នៅ​ក្នុង​អាកាស ក៏​នឹង​ធ្វើ​ជា​ឬក្ស​ពារ​ដូច​ម្ដេច​បាន ។
ចំណែក​ឯ​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ ជា​អ្នក​ជឿ​ឬក្ស​ពារ​តាម​អាជិវក ក៏​បង់​ខាត​ប្រយោជន៍​ធំ ខាន​បាន​នាង​ធិតា​នោះ​ផង​បង់​ខាត​បណ្ដា​ការ នឹង​ដំណើរ​ទៅ​មក​ដោយ​អធិ​អទ្ធំ​នោះ​ផង​ក៏​ត្រឡប់​វិល​មក​ផ្ទះ​វិញ​ដោយ​ស្ងួត ​ស្ងប់​មិន​រីក​រាយ ។
ព្រះ​បរម​លោក​នាថ​សាស្ដា​ចារ្យ​ទ្រង់​មាន​ព្រះ​ពុទ្ធ​ដិកា​ថា​ម្នាល​ភិក្ខុ​ ទាំង​ឡាយ​អាជិវក​ដែល​ធ្វើ​មង្គល​ការ របស់​ជន​ដែល​នៅ​ក្នុង​នគរ​ឲ្យ​អន្តរាយ មិន​តែ​ក្នុង​កាល​ឥឡូវ​នេះ​ទេ អាជិវក​នេះ​ធ្លាប់​បំផ្លាញ​ឲ្យ​វិនាស​តាំង​ពី​ដើម​មក យ៉ាង​នេះ​ឯង ។
ហើយ​ព្រះ​អង្គ​ទ្រង់​សម្ដែង​នូវ​ប្រជុំ​ជាតកថា នែ​ភិក្ខុ​ទាំង​ឡាយ​អាជិវក​ក្នុង​កាល​នោះ​មក​ជា​អាជិវក​ឥឡូវ​នេះ ត្រកូល​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​កាល​នោះ មក​ជា​ត្រកូល​ទាំង​ឡាយ​ក្នុង​ឥឡូវ​នេះ ព្រះ​មហា​បុរស​ដែល​ពោល​នូវ​ព្រះ​គាថា នោះ​មិន​គឺ​អ្នក​ឯ​ណា​ដទៃ​ឡើយ គឺ​អង្គ​អញ​តថាគត​នេះ​ឯង​ហោង ។
នក្ខត្តជាតកំនិដ្ឋិតំ
អត្តនាមត្យាធិប្បាយ
រឿង​រ៉ាវ​ជា​គម្រប់ ២ នេះ​ខ្ញុំ​ខំ​ខ្វល់​ខ្វាយ​ឆ្លៀត​ប្រែ​រៀប​រៀង​ដោយ​សេចក្ដី​ពេញ​ចិត្ត​ក្នុង​ សុភាសិត​ហើយ​នឹង​រឿង​រ៉ាវ​នេះ ទុក​ជា​ព្រះ​ធំ៌​នឹង​ដក​ចិត្ត​ឲ្យ​ផុត​អំពី​មង្គល​ភ្ញាក់​ផ្អើល​ទៅ​បាន ព្រោះ​បណ្ដា​ជន​គ្រប់​រូប​ទាំង​ខ្ញុំ​នឹង​គេ តែង​តែ​ជឿ​ប្រកាន់​ឫក្ស​ពារ​ពេលា​ថា​ជា​គ្រឿង​សែស​ក្នុង​លោក ម្លោះ​ហើយ​បើ​នឹង​ធ្វើ​ការ​អ្វី​មាន​ធ្វើ​បុណ្យ​ជា​ដើម នោះ​តែង​ត្រាច់​ទៅ​រក​គ្រូ​អាចារ្យ​គន់​គូរ​រក​ឫក្ស​ពារ​ជា​ដរាប ច្រើន​ពេញ​ចិត្ត​តែ​ខែញី​នឹង​ថ្ងៃ​អណ្ដែត ចៀស​ចាក​ខែ​ឈ្មោល​ថ្ងៃ​លិច​នឹង​ថ្ងៃ​កាល​កិណី​ជា​ដើម មិន​ហាន​ធ្វើ​ហេតុ​ខ្លាច​ចង្រៃ​នឹង​ខ្លាច​មាន​គ្រោះ​ថ្នាក់​ផ្សេង​ៗ បាន​ជា​ខំ​រាប់​អាន​បបោស​អង្អែល​មិន​ហាន​លះ​បង់​ឡើយ ជំនឿ​ដែល​ជឿ​យ៉ាង​នេះ​យូរ​យា​ណាស់​មក​ហើយ បើ​គិត​តាម​គំនិត​លោក​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បូរាណ​មាន​ព្រះ​សម្មាសម្ពុទ្ធ​ជា​ដើម ដែល​លោក​ពោល​នូវ​សុភាសិត​នឹង​រឿង​រ៉ាវ​នេះ ឃើញ​ថា​ការ​ប្រកាន់​ឫក្ស​ពារ​នេះ រាក់​ណាស់​សាប​រលាប​ណាស់ ព្រោះ​ខ្លាច​តែ​ចង្រៃ​នឹង​ខ្លាច​គ្រោះ​ថ្នាក់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ ត្រង់​ដែល​ខាត​វេលា​ខូច​ប្រយោជន៍​របស់​ខ្លួន​ព្រោះ​ចាំ​ដល់​ថ្ងៃ​ល្អ​ឲ្យ​ ខាត​លាភ នោះ​គិត​មិន​ឃើញ​សោះ ។ ពុទ្ធ​សាសនិក​ជន ជន​ដែល​កាន់​ព្រះ​ពុទ្ធ​សាសនា នោះ​គេ​មិន​សូវ​អើ​ពើ​ក្នុង​មង្គល​ភ្ញាក់​ផ្អើល​នោះ​ឡើយ គេ​ជឿ​តែ​កម្ម​នឹង​ផល​របស់​កម្ម​ថា បុគ្គល​ឯ​ណា​សម្អាត​កាយ​វាចា​ចិត្ត​ជា​សុចរិត​ល្អ​បុគ្គល​នោះ​នឹង​បាន​ទទួល​ នូវ​រង្វាន់​ល្អ​គឺ សេចក្ដី​សុខ​ចម្រើន​អំពី​ផល​សុចរិត​នោះ បុគ្គល​ឯ​ណា​មិន​សម្អាត​កាយ​វាចា​ចិត្ត​ជា​ទុក្ខ​រិត​អាក្រក់ បុគ្គល​នោះ​នឹង​បាន​នូវ​រង្វាន់​អាក្រក់​គឺ សេចក្ដី​ទុក្ខ​ព្រួយ​លំ​បាក​អំពី​ផល​ទុច្ចរិត​នោះ​ឯង មិន​ឃ្លៀង​ឃ្លាត​ឡើយ ។ មាន​សុភាសិត​ក្នុង​បុព្ពណ្ហ​សូត្រ​ក្នុង​គម្ពីរ​មជ្ឈិម​និកាយ​ដូច្នេះ​ថា៖
សុនក្ខត្តំសុមង្គលំ សុបភាសំសុហដ្ឋិតំ សុខណោសុមុ ហុត្តោច សុយិដ្ឋំព្រហ្មចារីសុ ។ បទក្ខិណំកាយកម្មំ វាចាកម្មំ បទក្ខិណំ បទក្ខិណំមនោកម្មំ បណិធីតេបទក្ខិណា ។ បទក្ខិណានិ-កត្វាន លភន្តតេបទក្ខិណេ ។ (សេចក្ដី​ថា) នក្ខតឫក្ស ល្អ​ក្ដី មង្គល​ល្អ​ក្ដី រស្មី​ល្អ​ក្ដី ព្រះ​អាទិត្យ​រះ​ឡើង​ល្អ​ក្ដី យាម​ល្អ​ក្ដី​ការ​បូជា​ល្អ​ក្ដី ក្នុង​បុគ្គល​ទាំង​ឡាយ​ប្រព្រឹត្ត​នូវ​ធម៌​ដ៏​ប្រសើរ ។ អំពើ​ដែល​បុគ្គល​ធ្វើ​ដោយ​កាយ​ជា​ខាង​ស្ដាំ ដោយ​វាចា​ជា​ខាង​ស្ដាំ ដោយ​ចិត្ត​ជា​ខាង​ស្ដាំ ការ​ដំកល់​ទុក​របស់​ជា​ខាង​ស្ដាំ ។ បុគ្គល​ទាំងឡាយ លុះ​បាន​ធ្វើ​នូវ​អំពើ​ទាំងឡាយ ជា​ខាង​ស្ដាំ​ហើយ​តែង​បាន​នូវ​ប្រយោជន៍​ទាំង​ឡាយ​ជា​ខាង​ស្ដាំ​ដែរ ។
សេចក្ដី​យល់​របស់​ខ្ញុំ​ថា គ្រោះ​នឹង​ឧបទ្រព​ចង្រៃ​ទាំងឡាយ​ជា​ដើម តែង​មក​តែ​ពី​ផល​ទុច្ចរិត ថា​បើ​បុគ្គល​មាន​អំពើ​ទុច្ចរិត​ក្នុង​កាយ​វាចា​ចិត្ត​ហើយ ទោះ​រក​ឫក្ស​ពារ​ពេលា​បន់​ស្រន់​សែន​ព្រេន​ប្រកក់​ប្រសិទ្ធ​យ៉ាង​ណា​ផង ក៏​ពុំ​រួច​ពី​គ្រោះ​ថ្នាក់​ជា​ដើម​នោះ​ឡើយ ព្រោះ​សភាវ​អស់​ទាំង​នោះ​មិន​ឈ្នះ​កំឡាំង​កម្ម​ពៀរ​ទេ កម្ម​ពៀរ​នេះ​មាន​កំឡាំង​ឈ្នះ​កំឡាំង​អ្វី ៗ ទាំង​អស់​ដោយ​ពិត ៕
ប្រភព http://www.budinst.gov.kh/?q=node/191

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น