วันพุธที่ 18 พฤษภาคม พ.ศ. 2554

ឥទ្ធិលពល​របស់​សត្វ មក​លើ ជីវភាព​មនុស្ស​ខ្មែរ


តាំង ​ពី​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ មនុស្ស​និង​សត្វ​តែង​តែ​រស់​នៅ​ដោយ​ផ្សារ​ភ្ជាប់​ជា​មួយ​នឹង​ធម្មជាតិ ។ ម្ល៉ោះ​ហើយ ទំនាក់​ទំនង​រវាង​ភាគី​ទាំងបី​នេះ តែង​តែ​ជះ​ឥទ្ធិពល​ដល់​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ។
រហូត ​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ វត្តមាន​សត្វ​នៅ​ទី​កន្លែង​ណា សម្រែក​សត្វ​រាត្រី​ចរ មាន​ប្រផ្នូល​យ៉ាង​ណា​នោះ ក៏​នៅ​តែ​មាន​មនុស្ស​ខ្មែរ​ជឿ និង​យក​ចិត្ត​ទុក​ដាក់​ជា​ពិសេស​នៅ​ឡើយ ។ បន្ទាប់​ទៅ​នេះ ខ្ញុំ​សូម​លើក​យក​បាតុភូត​មួយ​ចំនួន​មក​បង្ហាញ​ជូន​ដើម្បី​ជ្រាប និង​ទុក​ជា​ការ​យល់​ដឹង​ខ្លះ ៗ អំពី​ជំនឿ​របស់​ខ្មែរ​ ពី​បុរាណ ។
១/ សម្រែក​ខ្លែង​ស្រាក ខ្មែរ ​យើង​ធ្លាប់​ជឿ​ថា ខ្លែង​ស្រាក មៀម លលក​ខ្មោច សុទ្ធ​សឹង​ជា​អ្នក​បំរើ ឬ​ជា​អ្នក​នាំ​សារ​របស់​ខ្មោច ព្រាយ ​បិសាច ។ សម្រែក​សត្វ​ទាំង​នេះ​នៅ​​ពេល​យប់ ច្រើន​តែ​ធ្វើ​ឲ្យ​មនុស្ស​ម្នា​ក្មេង​ចាស់ ភ័យ ខ្លាច​ញ័រ​រន្ធត់ ។ គេ​ធ្លាប់​ចំណាំ​ថា បើ​កាល​ណា​ខ្លែង​ស្រាក​ទំ​យំ​នៅ​លើ​ដំបូល​ផ្ទះ​ណា ឬ​ក៏​ទំ​នៅ​លើ​មែក​ឈើ​ជិត​ផ្ទះ​ណា មនុស្ស​ក្នុង​ផ្ទះ​នោះ​នឹង​ឈឺ​ធ្ងន់ ឬ​ស្លាប់​ផង​ក៏​សឹង​មាន ។ 
២/ សំឡេង​សត្វ​ឪឡយំ ចាស់​ៗ ធ្លាប់​និយាយ​ថា មាន​សត្វ​ឪឡ​ ពីរ​ប្រភេទ​គឺ ឪឡគោ ​និង​ឪឡស្លឹក ។
ឪឡស្លឹក ជា​ធម្មតា​មាន​មាឌ​តូច ឯ​សម្រែក​របស់​វា​ក៏​ពុំ​បណ្ដាល​ឲ្យ​មាន​គ្រោះ​មហន្តរាយ​អ្វី​ដែរ ។ តែ​ចំពោះ​ឪឡគោ​វិញ មាន​មាឌ​ធំ​ជាង​ត្មាត ជាង​កេងកង​ទៅ​ទៀត ។ វា​យំ​ឮ​សូរ (ម៉ ! !...) ដូច​សំឡេង​គោយំ​អញ្ចឹង ។ វា​កម្រ​នឹង​យំ​ណាស់ ។ ពេល​យប់ វា​ច្រើន​តែ​យំ​នៅ​លើ​ដើម​ឈើ​ធំ​ដែល​ដុះ​លើ​កំពូល​ភ្នំ ។ ដូច​នេះ​ហើយ សម្រែក​របស់​វា​លាន់​ឮ​ទៅ​ឆ្ងាយ​បង្គួរ​ដែរ ។ កាល​ណា​ឮ​សម្រែក​របស់​វា​នៅ​ពេល​យប់​ស្ងាត់ អ្នក​ផង​តែង​តែ​មាន​អារម្មណ៍​ភ័យ​រន្ធត់ ព្រោះ​តាម​ឮ​ចាស់ ៗ និយាយ​ត​ៗ គ្នា​មក​ថា បើ​សត្វ​ឪឡគោ​នេះ​យំ​បែរ​មុខ​ឆ្ពោះ​ទៅ​ទិស​ណា ស្រុក​ភូមិ​នៅ​ទី​នោះ​ច្បាស់​ជា​ជួប​គ្រោះ​វិបត្តិ​ភ័យ​អន្តរាយ ដូច​ជា ជំងឺ​អំបល់ ស្លាប់​រង្គះ​រង្គាល​ដូច​យ៉ាង​ជំងឺ​អុត​ធំ ជំងឺ​អាសន្ន​រោគ ទុរ្ភិក្ស​អត់​ឃ្លាន​ជា​ដើម ។
៣/ ឈ្លូស​ចូល​ភូមិ ឈ្លូស​ជា​សត្វ​ព្រៃ ផ្លាង​បំផុត ។ តាម​ចរិត​ធម្មជាតិ​របស់​វា វា​ខ្លាច​មនុស្ស​ខ្លាច​ស្រុក​ភូមិ​ណាស់ ហើយ​មិន​ងាយ​និង​ហ៊ាន​ដើរ​មក​កាន់​ទី​ជិត​ៗ លំនៅ​របស់​មនុស្ស​ឡើយ ។ ប៉ុន្តែ ដោយ​ចៃដន្យ ប្រសិន​បើ​វា​រត់​ចូល​មក​ក្នុង​ភូមិ ទោះ​រត់​កាត់​ទទឹង​ភូមិ ឬ​បណ្ដោយ​ភូមិ​ក្ដី ទោះ​រត់​ឆ្លង​ផុត​រួច​ខ្លួនក្ដី ទោះ​ត្រូវ​អ្នក​ស្រុក​វាយ​សម្លាប់​បាន​ក្ដី ចាស់​បុរាណ​តែង​តែ​ទស្សន៍​ទាយ​ថា ស្រុក​ភូមិ​នោះ​​និង​កើត​មាន​វិបត្តិ ចលាចល ភ័យ​ភិត ឬ​មាន​ហេតុ​ឧបទ្រព​ចង្រៃ​បែប​ណា​មួយ​កើត​ឡើង​ជា​មិន​ខាន ដូច​ជា​ឈ្លោះ​ទាស់​ទែង បែក​បាក់​សាមគ្គី​គ្នា មាន​ភិត​ភ័យ​ត្រូវ​ឃ្លាត​ចាក​ចោល​ស្រុក ភូមិ ឬ​មាន​កើត​ហេតុ​ចង្រៃ​ផ្សេង​ៗ ទៀត ។
៤/ ព្រួត ឃ្មុំ​ចូល​ផ្ទះ ព្រួត​ឃ្មុំ ជា​បាណក​សត្វ ក្រេប​លំអង​ផ្កា​ធ្វើ​ទឹក​ដែល​មាន​រស់​ជាតិ​ផ្អែម​ស្អិត ដូច​ស្ករ ។ ក្រៅ​ពី​ផ្ដល់​ផ្លិត ទឹក​ឲ្យ​មនុស្ស វា​ក៏​មាន​ចរិត​អវិជ្ជាមាន​ខ្លះ ៗ ដែរ ។ ចាស់ ៗ ខ្មែរ​មាន​ជំនឿ​ថា បើ​ឃ្មុំ​ចូល​ផ្ទះ និង​នាំ​មក​នូវ​លាភ​សក្ការៈ​ដល់​ម្ចាស់​ផ្ទះ តែ​កុំ​បុក​រុក​វា ។ ចំពោះសត្វ​ព្រួត​វិញ វា​មិន​មែន​ចូល​មក​​នៅ​ដោយ​កសាង​ជា​ផ្លិត ជា​ក្បាល​ទឹក​ដូច​ឃ្មុំ​ទេ គឺ​វា​គ្រាន់​តែ​ហើរ​ចូល​ផ្ទះ​មួយ​រយៈ​ខ្លី​ហើយ​ក៏​ហើរ​ឆ្លង​ផុត​ទៅ ។ បើ​វា​ចូល​ផ្ទះ​ណា ហើយ​មាន​ទិច​មនុស្ស សត្វ​ក្នុង​ផ្ទះ​នោះ តាម​ទំនាយ​ចាស់ ៗ ពី​បុរាណ​ថា នឹង​មាន​ឧបទ្រព្យ​ចង្រៃ វិនាស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​ក្នុង​ផ្ទះ​នោះ​ជា​ប្រាកដ មាន​កូន​ចៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​ឈឺ ឬ​ងាប់​គោ ក្របី​ជា​ដើម ។
៥/ ក្រៀល​យំ ក្រៀល​ជា​សត្វ​ស្លាប​រក​ស៊ី​តាម​បឹង​បួរ ថ្លុក​ត្រពាំង ។ វា​មាន​សម្បុរ​ខ្មៅ មាឌ ធំ ហើយ​ខ្ពស់ ។ គេ​អាច​យក​ស្លាប​វា​មក​ធ្វើ​ជា​ផ្លិត​យ៉ាង​ធំ ។ បណ្ដា​ជន​ខ្មែរ​ធ្លាប់​ពោល​ត ៗ គ្នា​មក​ថា កាល​ណា​គេ​ឃើញ​សត្វ​ក្រៀល​មួយ​គូ ឬ​ច្រើន ហើរ​យ៉ាង​ខ្ពស់​ជា​រង្វង់​មូល ហើយ​យំ​ឮ​សូរ (ក្រ្កល ៗ...) បន្លឺ​ស្នូរ​យ៉ាង​ក្រលួច​នោះ គេ​នាំ​គ្នា​សន្មត​ថា នៅ​ក្នុង​ស្រុក​ភូមិ​នា​តំបន់​នោះ និង​មាន​ក្រមុំ​កំម្លោះ​ពង្រត់​គ្នា ។
៦/ សសេះ​យំ= (ប្រយាបតឿន) សត្វ​សសេះ​ជា​បក្សី​រស់​ក្នុង​ព្រៃ​ឬ​ក៏​នៅ​ជិតៗ លំនៅ​ឋាន​របស់​មនុស្ស​ផង​ដែរ ។ វា​មាន​ដុះ​រោម​ក្រញាង​នៅ​លើ​ក្បាល​ដូច​ជា​កំ​ប៉ោយ ។ វា​មាន​សម្បុរ​លឿង​ស្រអាប់ ។ វា​ស្វះ​ស្វែង​រក​អាហារ​ដោយ​ចោះ​ឈើ​ពុក ដើម្បី​ចឹក​ស្រមោច ឬ​សត្វ​ល្អិត​ផ្សេង ៗ ស៊ី​ជា​អាហារ ។ វា​ចឹក​យ៉ាង​ញាប់​ទៅ​លើ​ឈើ​ពុក ឮ​សូរ (ត្រុល ៗ...) អ្នក​ស្រុក​អ្នក​ភូមិ​នៅ​តំបន់​ស្រុក​គិរីវង្ស តែង​តែ​នាំ​គ្នា​ចំណាំ​ត ៗ គ្នា​មក​ថា កាល​ណា​គេ​ឮ​វា​យំ កិក ! កិក ! កិក ! បែប​ញាប់​រន្ថិន​នោះ គេ​យល់​ថា​នេះ​ជា​ប្រផ្នូល​ល្អ ទំនាយ​ទាយ​ថា នឹង​មាន​លាភ​អ្វី​ម្យ៉ាង​មិន​ខាន ។ ជន​ណា​ដែល​​នៅ​ជិត​កន្លែង​វា​យំ (តឿន) ឮ​កិក ៗ ! នេះ​តែង​តែ​បន្លឺ​សំឡេង​តប​ទៅ​វិញ​យ៉ាង​ខ្លាំង ៗ ថា "ប្រយាប ! មាន​លាភ ! " ។ គេ​ថា​របៀប​នេះ​ទាល់​តែ​សសេះ​លែង​យំ​ទើប​គេ​ឈប់​ថា ។ លុះ​វា​យំ​កិក ៗ ! របៀប​នេះ​អស់​ចិត្ត​ហើយ វា​ក៏​ហើរ​ទៅ​កាន់​ទី​ផ្សេង​បាត់​ទៅ ។ យំ​របៀប​នេះ គេ​និយម​ហៅ​ថា "ប្រយាប​តឿន" 
៧/ ក្អែក​បូល ក្អែក​ជា​បក្សី​សម្បុរ​ខ្មៅ​រលើប ។ សត្វ​នេះ រស់​នៅ​មិន​ឆ្ងាយ​ពី​ស្រុក​ភូមិ​ទេ ព្រោះ​វា​ចូល​ចិត្ត​ឆាប ឆក់ ពងមាន់ កូនមាន់ ឬ​ត្រី សាច់ ដែល​អ្នក​ស្រុក អ្នក​ភូមិ​ហាល​នៅ​តាម​ស្នួរ​ក្បែរ​ផ្ទះ ។ សត្វ​នេះ​មាន​ចរិត​ផ្អើល ខ្លាច ភ័យ​សស្លើត​សស្លក់ ។ សត្វ​នេះ​ថ្វី​បើ​វា​ផ្អើល​ខ្លាច​មនុស្ស តែ​វា​រស់​នៅ​មិន​ដាច់​ឆ្ងាយ​ពី​មនុស្ស​ទេ ។ ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ធ្លាប់​មាន​រឿង​ដំណាល​ផ្សេង ៗ និយាយ​ដល់​រឿង​ក្អែក ដូច​ជា​រឿង​ល្បើក​លោក​ឡាហ្វុនតែន ដំណាល​អំពី "ក្អែក និង​កញ្ជ្រោង... " ចំរៀង​ខ្មែរ​បុរាណ មាន​ចំណង​ជើង​ថា "បង្គង​ក្អែក" ដែល​មាន​អត្ថន័យ​កំសត់​ស្រងេះ​ស្រងោច សឹង​ជា​ចំរៀង​បក​ស្រាយ​អំពី​ទុក្ខ​ចំបែង​នៃ​ការ​និរាស​បែក​បាក់​គ្នា ។ តាម​ជំនឿ​ត​ៗ គ្នា​មក កាល​ណា​គេ​ឮ​ក្អែក​បូល អកវ៉ូវៗ ! ឡូវ ៗ ! ក្រវ៉ាក ៗ ! គេ​តែ​ជឿ​ថា បង​ប្អូន​គ្រួសារ​ដែល​ឃ្លាត​ទៅ​ឆ្ងាយ​នោះ និង​វិល ត្រឡប់​មក​វិញ ។ ម្យ៉ាង​ទៀត បើ​វា​បន្លឺ​សូរ​ថា អកវ៉ូវ ! អកវ៉ូវ ! អកវ៉ូវ ! ញាប់​រន្ថើន​ដដែល ៗ ច្រើន​ដង​នោះ គេ​ជឿ​ថា​មាន​មនុស្ស​ជា​ភ្ញៀវ ឬ​ជា​សាច់​ញាតិ​មក​ដល់​ភ្លាម ៗ ឥឡូវ​នេះ​ហើយ ។ ប៉ុន្តែ គួរ​ឲ្យ​ស្ដាយ​ពន់​ពេក​ណាស់ បច្ចុប្បន្ន​នេះ ក្មេង​ៗសា​ក្រោយ​មួយ​ចំនួន​ពុំ​ស្គាល់​ក្អែក​ទាល់​តែ​សោះ ព្រោះ​តាំង​ពី​ស្រុក​យើង​កើត​មាន​សង្គ្រាម ក្អែក​នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​ទាំង​ប៉ុន្មាន ត្រូវ​គេច​ខ្លួន​ហើរ​ទៅ​បាត់​អស់ ដើម្បី​ទៅ​រស់​នៅ​ទី​តំបន់​ណា ដែល​មាន​សេចក្ដី​សុខ​ស្ងប់ ។
៨/ កុក​ទំផ្ទះ នៅ​ស្រុក​ខ្មែរ​យើង​មាន​ពូជ​កុក​ជា​ច្រើន​ប្រភេទ ដូច​ជា​កុក​គ្រោង កុក​ក្រសា កុក​ននាល កុក​ស កុក​សាប់ ។ល។ ប៉ុន្តែ​នៅ​ទី​នេះ​គេ​ច្រើន​សំដៅ​ទៅ​លើ​កុក​តែ​ពីរ​ប្រភេទ​ទេ គឺ​កុក​ស និង​កុក​សាប់ ។ គេ​តែង​តែ​កត់​សម្គាល់​ថា កាល​ណា​កុក​ណា​មួយ នៃ​ប្រភេទ​កុក​ទាំង​ពីរ ទំ​លើ​ដំបូល​ផ្ទះ ចាស់​ៗ ប្រាប់​ត ៗ គ្នា​មក​ថា "ចង្រៃ" ខ្លាំង​ណាស់ ។ គេ​តែង​ចង​ក្រង​ជា​ពាក្យ​ទំនៀម​ថា "...ចង្រៃ​ដូច​កុក​ទំ​ផ្ទះ ដូច​រន្ទះ​បាញ់​ភូមិ..." បាន​ន័យ​ថា អព្ភូត​ហេតុ​ទាំង​ពីរ​យ៉ាង​នេះ ចង្រៃ​ដូច​គ្នា ។ ដូច្នេះ កាល​ណា​មាន​ហេតុ​បែប​នេះ​កើត​ឡើង ខ្មែរ ៗ ដែល​មាន​ជំនឿ គេ​តែង​តែ​និមន្ត​ព្រះសង្ឃ​មក​ចំរើន​ព្រះបរិត្ត​បណ្ដេញ​ឧបទ្រព​ចង្រៃ ឬ​ក៏​អញ្ជើញ​គ្រូ​មក​បង្កក់ ប្រោះ​ព្រំ កំចាត់​នូវ​ឧបទ្ទវ​ហេតុ​នេះ ដើម្បី​ឲ្យ​ម្ចាស់​ផ្ទះ​រស់​នៅ​ក្នុង​សុភមង្គល​ឡើង​វិញ ។
៩/ ពស់ ឬ​ថ្លាន់​ចូល​ផ្ទះ សត្វ​លូន​ទាំង​ពីរ​បែប​នេះ ជា​ធម្មតា​មិន​សូវ​ចូល​ចិត្ត​និង​មនុស្ស​ម្នា ឬ​មិន​ដែល​រស់​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​មនុស្ស​ទេ លើក​លែង​តែ​ពស់​សង់សឿ ដែល​វា​ចូល​មក​លំនៅ​ស្ថាន​មនុស្ស​ម្ដង​ម្កាល ដើម្បី​ចាប់​កណ្ដុរ​ស៊ី​ជា​អាហារ ។ ពស់​ដែល​គេ​ធ្លាប់​ឃើញ​ចូល​ផ្ទះ ដោយ​ចៃដន្យ​នោះ គឺ​ពស់​ព្រៃ និង​ពស់​ថ្លាន់ ។ ពស់​ទាំង​ពីរ​ប្រភេទ​នេះ មាន​ចរិត​ស្លូត​បូត មិន​សាហាវ​ដូច​ពស់​អសិរពិស​ផ្សេង ៗ ទៀត​ឡើយ ។ បើ​កាល​ណា​វា​ចូល​មក​នៅ​លើ​ផ្ទះ ក្រោម​ផ្ទះ​នោះ ចាស់​ពី​បុរាណ​កំណត់​ថា​វា​មក​ឲ្យ​សុខ​សប្បាយ​ទេ មិន​បង្ក​នូវ​ភ័យ​អន្តរាយ​​បែប​ណា​មួយ​ឡើយ ។ កាល​ណា​ឃើញ​វា​ចូល​មក គេ​ត្រូវ​ចាប់​វា​ថ្នម ៗ ហើយ​បបោស​អង្អែល​លាប​ប្រេង លាប​ម្សៅ​រួច​ដុត​ធូប និយាយ​ដូច​នេះ​ថា "ឯង​ចូល​មក​ផ្ទះ​យើង​នេះ សូម​ឯង​​នាំ​យក​មក​នូវ​លាភ​ជ័យ សេចក្ដី​សុខ សេចក្ដី​ចំរើន សុភមង្គល​ដល់​យើង យើង​លែង​ឯង​ឲ្យ​មាន​សេរីភាព ចូរ​ឯង​ទៅ​រស់​នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​ឲ្យ​បាន​សេចក្ដី​សុខ​ចុះ " ។
១០/ អំពិល​អំពែក​ចូល​ផ្ទះ អំពិល ​អំពែក​ជា​សត្វ​ដង្កូវ​ម្យ៉ាង មាន​ជាតិ​ហ្វូសហ្វ័រ​ភ្លឺ​ភ្លិ​ប​ភ្លែត ៗ នៅ​ត្រង់​ពោះ​របស់​វា ។ នៅ​ពេល​យប់ ជា​ពិសេស​នៅ​រដូវ​វស្សា​ដែល​មាន​ភ្លៀង​ធ្លាក់​ជោគជាំ អំពិល​អំពែក​កើត​កូន​កើត​ចៅ​ជា​ច្រើន ។ លុះ​ពេល​ព្រលប់​មក​ដល់ វា​ហើរ​ ព្រោង​ព្រាត​បញ្ចេញ​ពន្លឺ​ភ្លិប​ភ្លែត ៗ ពាស​ពេញ​ព្រៃ ឬ​ពាស​ពេញ​ភូមិ ។ សត្វ​អំពិល​អំពែក​ចូល​ចិត្ត​ហើរ​លេង​សប្បាយ​តាម​វាល​ស្មៅ ​នៅ​ទី​ធ្លា​ក្បែរ​ផ្ទះ​ក្នុង​ភូមិ ។ ប្រការ​ដែល​គួរ​ឲ្យ​កត់​សំគាល់ គឺ​វា​កម្រ​នឹង​ហើរ​ចូល​មក​ក្នុង​ផ្ទះ​ណាស់ ។ ប៉ុន្តែ ជា​ចៃដន្យ​បើ​វា​ហើរ​ចូល​ក្នុង​ផ្ទះ ទោះ​បី​លើ ឬ​ក្រោម​ផ្ទះ​ក្ដី ចាស់​បុរាណ​ទាយ​ថា​វា​នាំ​យក​លាភ​សក្ការៈ​មក​ឲ្យ​ម្ចាស់​ផ្ទះ​នោះ ។ ជួន​កាល​អំពិល​អំពែក​នៅ​ហើរ​វីវក់​ឆ្វែល​ចុះ​ឆ្វែល​ឡើង​ក្នុង​ផ្ទះ​អស់​ពេល​ យ៉ាង​យូរ ។ ជួន​កាល​វា​ចូល​មក​តែ​មួយ​ភ្លែត​ក៏​ចេញ​ទៅ​វិញ ។ យោល​ទៅ​តាម​បាតុភូត​បែប​នេះ ទំនាយ​ក៏​ទាយ​ទៅ​តាម​នោះ​ដែរ​គឺ​ថា បើ​វា​ចូល​មក​ហើរ​ចុះ ហើរ​ឡើង​អស់​រយៈ​ពេល​យូរ គេ​ជឿ​ថា​និង​មាន​លាភ​ធំ​ណាស់ ។ តែ​បើ​ចូល​មក​តែ​មួយ​ភ្លែត ហើរ​ចេញ​បាត់​ទៅ​វិញ ទំនាយ​ទាយ​ថា មាន​លាភ​ដែរ តែ​បាន​បន្តិច​បន្តួច​ប៉ុណ្ណោះ ។ អ្នក​ភូមិ​ខ្លះ ៗ នៃ​ខេត្ត​កំពង់ធំ កាល​បើ​ឃើញ​អំពិល​អំពែក​ហើរ​ចូល​ផ្ទះ គេ​ហាម​​កូន​ហាម​ចៅ​មិន​ឲ្យ​ចាប់​វា​លេង​ឡើយ ព្រោះ​គេ​ជឿ​ថា បើ​កាល​ណា​វា​ងាប់​ដោយ​ក្មេង​ចាប់​ដៃ​ធ្ងន់​ពេក​នោះ នឹង​នាំ​ឲ្យ​មាន​គ្រោះ​មហន្តរាយ​វិញ ។ គេ​បង្គាប់​កូន​ចៅ​ឲ្យ​សូត្រ​ជា​បទ​ស្មើ ៗ ថា "អំពិល​អំពែក​អើយ​កុំ​ទៅ​ផ្ទះ​គេ គេ​ចាប់​គេ​ចង មក​ផ្ទះ​បង បង​ឲ្យ​កង​ពាក់ បាក់​មួយ​ទៅ បង​ឲ្យ​មួយ​ទៀត ..." យ៉ាង​នេះ​ជា​ដើម ។
១១/ តុក​កែ​យំ តុកកែ​ជា​សត្វ​មួយ​ប្រភេទ ដែល​រស់​នៅ​តាម​ដើម​ឈើ​ឬ​ក្នុង​លំនៅ​ឋាន​របស់​មនុស្ស ត្រាច់​ចរ​តាម​សសរ តាម​ផ្លាន ផ្ទោង ដើម្បី​ស្វែង​រក​ចាប់​ចំណី​ស៊ី​ជា​អាហារ ។ វា​ក៏​ពង​ហើយ​ភ្ញាស់​កូន​បន្ត​ពូជ​ពង្ស​នៅ​ទី​នោះ​ផង​ដែរ ។ ចាស់ ៗ ធ្លាប់​ប្រាប់​ត ៗ គ្នា​មក​ថា បើ​តុកកែ​ណា​យំ​តិច​ជាង ៧ ម៉ាត់ នោះ​ពុំ​ល្អ​ឡើយ​ព្រោះ​វា​បក​ស្រាយ​​​នូវ​ឋានមពល​ខ្សោយ (រាសី​ដាក់, វាសនា​តិច) ដែល​ចាស់ ៗ ប្រាប់ឲ្យ​ដេញ​វា​ចេញ​ពី​ផ្ទះ ។ បើ​តុកកែ​ ណា​ដែល​យំ​ចាប់​ពី​ប្រាំពីរ​ម៉ាត់ រហូត​ទៅ​ដល់ ១៥ ឬ ១៨ ម៉ាត់​នោះ លោក​ទាយ​ថា ល្អ​ពន់​ពេក​ណាស់ គួរ​លៃ​ថែ​រក្សា​វា​ឲ្យ​នៅ​ជា​ប្រចាំ​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ ព្រោះ​តាម​រយៈ​ចំនួន​ម៉ាត់​ដែល​វា​យំ​បាន​ច្រើន​យ៉ាង​នេះ វា​ជា​ការ​បក​ស្រាយ​នូវ​ឋាមពល​ខ្លាំង​ក្លា (រាសី​ខ្ពស់ ជោគ​ជតា​ល្អ​វិសេស) ។
១២/ អំពី​ព្រាប​ចូល ឬ​ព្រាប​ចេញ ព្រាប​ជា​សត្វ​ព្រៃ មាន​ចរិត​ស្លូត​បូត ហើយ​គេ​ងាយ​និង​ផ្សាំង​វា​ណាស់ ។ ក្នុង​ករណី​ទូទៅ វា​ហាក់​សំដែង​ការ​ស្និទ្ធ​ស្នាល​ជា​មួយ​មនុស្ស រូប​រាង​ល្អ​ល្អះ​គួរ​ឲ្យ​ស្រឡាញ់​ណាស់ ។ សំឡេង​យំ​របស់​វា​ឮ​សូរ​ដូច​សំឡេង​ថ្ងូរ​របស់​អ្នក​ជំងឺ សម​ដូច​ពាក្យ​ទំនៀម​លោក​ពោល​ថា "ថ្ងូរ​ដូច​ព្រាប" ម្យ៉ាង​ទៀត​មាន​ពាក្យ​អ្នក​ស្រុក​ធ្លាប់​ចំអន់​លេង​ថា "ព្រាប​ណា​ពូកែ​ថ្ងូរ​ព្រាប​នោះ​ពិត​ជា​ធាត់" ។ ចាស់​ៗ ធ្លាប់​ចំណាំ​ថា បើ​កាល​ណា​គេ​ឃើញ​សត្វ​ព្រាប​ហើរ​ទាំង​ហ្វូង​មក​អាស្រ័យ​នៅ​លើ​ផ្ទះ​ណា នោះ​ជា​សញ្ញា​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា គ្រួសារ​នោះ​នឹង​មាន​ជោគជតា​រាសី​ល្អ គួរ​ថែរក្សា​ការ​ពារ​នោះ​ឲ្យ​វា​រស់​នៅ​ជា​រៀង​រហូត​តទៅ វា​ពិត​ជា​បាន​ល្អ ត្រជាក់​ត្រជុំ​មិន​ខាន ។ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ បើ​កំពុង​តែ​រស់​នៅ​លើ​ផ្ទះ​ណា​មួយ​សុខ​ៗ ស្រាប់​តែ​នាំ​គ្នា​ហើរ​ចេញ​ពី​ផ្ទះ​លែង​នៅ​តទៅ​ទៀត នោះ​ជា​សញ្ញា​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​ថា រាសី​ម្ចាស់​ផ្ទះ​នឹង​ធ្លាក់​ចុះ និង​មាន​ហេតុ​ភេទ​មិន​ល្អ​តទៅ​ថ្ងៃ​មុខ ។
១៣/ វត្តមាន​សត្វ​ចាប​ដូនតា សត្វ​បក្សី​ដែល​មាន​មាឌ​តូច​ជាង​ចាប​ធម្មតា​នេះ ជា​សត្វ​មាន​ចរិត​រពឹស​ពន់​ពេក​ណាស់ ។ បើ​វា​ទំ​នៅ​លើ​មែក​ឈើ​ណា​នោះ វា​មិន​ដែល​នៅ​ស្ងៀម​បាន​មួយ​ភ្លែត​ឡើយ វា​លោត​ចុះ​លោត​ឡើង ហើយ​យំ​ឮ​សូរ​ចាច់ ៗ ! ។ ជា​ធម្មតា វា​ចូល​ចិត្ត​រស់​នៅ​លើ​ដើម​ឈើ​ជិត ៗ ផ្ទះ​មនុស្ស ហើយ​ហក់​ចុះ ហក់​ឡើង យំ​ចាច់ ៗ ឥត​ឈប់​ឈរ ។ សត្វ​នេះ មាន​វត្តមាន​តាម​ពេល​តាម​កាល (Oiseau passager) ​ពោល​គឺ​មិន​មែន​រស់​នៅ​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​ដូច​អស់​សត្វ​បក្សា​បក្សី​ផ្សេង​ឯ​ ទត​ឡើយ ។ ខ្មែរ​យើង​ធ្លាប់​ជឿ​ត ៗ គ្នា​តាំង​ពីរ​យូរ​មក​ហើយ​ថាៈ សត្វ​ចាបដូន​តា​នេះ ចា​តំណាង​ព្រលឹង​ដូនតា​ខ្មែរ​ទាំង​អស់ មាន​ទី​ស្នាក់​អាស្រ័យ​នៅ​ជា​អចិន្ត្រៃយ៍​នៅ​ឯ​ព្រៃ​ហេមពាន្ត​ឯ​ណោះ ។ តែ​កាល​ណា​ចូល​ដល់​ជិត​ពាក់​កណ្ដាល​ខែ​ភទ្របទ​ហើយ​នោះ សត្វ​ចាប​ដូនតា​បាន​ធ្វើ​ដំណើរ​ពី​ព្រៃ​ហេមពាន្ត​មក​ដល់​ប្រទេស​ខ្មែរ ។ ត្រង់​នេះ​ស្រប​នឹង​ជំនឿ​ខ្មែរ​ថា នៅ​វស្សាន​រដូវ ពេល​ដែល​មេឃ​មាន​ពពក​ខ្មៅ​មី​ដេរ​ដាស មាន​ភ្លៀង​ធ្លាក់​ជោគជាំ​ទាំង​យប់​ថ្ងៃ​ឥត​ស្រាក មាន​ផ្គរ​លាន់​ឮ​សូរ​គគ្រឹម​ឰ​ដ៏​អាកាស​នោះ ស្ដេច​យម​បាល​បាន​បើក​លែង​ព្រលឹង​ខ្មោច​ដូនតា​ដែល​មាន​ទោស​ជាប់​នៅ​ឯ​ស្ថាន​ នរក​នោះ ឲ្យ​មក​រក​កូន​ចៅ​ដើម្បី​បាន​ទទួល​អាហារ​ភោជន ដែល​កូន​ចៅ​តែង​នាំ​គ្នា​ទៅ​ធ្វើ​​បុណ្យ​បញ្ចូន​កុសល​នៅ​តាម​វត្តអារាម​នានា ។ តាម​ចំណាំ សត្វ​ចាប​ដូនតា​មក​កាន់​ស្រុក​ខ្មែរ​យើង​ក្នុង​កាល​វេលា​មួយ​ទៀង​ទាត់​ណាស់ គឺ​ចូល​ដល់​ជិត​ពាក់​កណ្ដាល​ខែ​ភទ្របទ​មក​ដល់ លុះ​ចប់​រដូវ​ភ្ជុំបិណ្ឌ ហើយ​ក៏​ស្រាប់​តែ​ទៅ​បាត់​អស់​គួរ​ឲ្យ​កត់​សំគាល់​ពន់​ពេក​ណាស់ ។ ចាស់ ៗ ធ្លាប់​​និទាន​ថា លុះ​ផុត​រដូវ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​ហើយ សត្វ​ចាប​ដូនតា​ដែល​ជា​តំណាង​ ព្រលឹង​ដូនតា បាន​លា​យើង​ជា​កូន​ចៅ វិល​ត្រឡប់​ទៅ​លំ​នៅ​ឋាន​ឯ​ព្រៃហេមពាន្ត​វិញ ។ លុះ​ដល់​ខែ​ភទ្រ​បទ រដូវ​ភ្ជុំបិណ្ឌ​ឆ្នាំ​ក្រោយ ទើប​មក​ម្ដង​ទៀត ។
១៤/ ឆ្មា ឆ្កែ ចូល​ផ្ទះ សត្វ ​ទាំង​ពីរ​ប្រភេទ​នេះ សុទ្ធ​សឹង​តែ​ជា​សត្វ​ស្រុក ។ ជួន​កាល​ ពួក​វា​មាន​ម្ចាស់​គ្រប់​គ្រង​ថែរក្សា ។ ជួន​កាល​វា​ក៏​ត្រាច់​ចរ ម្ដង​ទៅ​ត្រង់​នេះ ម្ដង​ទៅ​ត្រង់​នោះ ឥត​ទី​ដៅ​ច្បាស់​លាស់​ឡើយ ។ ​មាន​ជួន​កាល​ទៀត​ពួក​វា​ដែល​រស់​នៅ​ក្រោម​ដំបូល​ផ្ទះ​ណា​មួយ ហើយ​ដោយ​មាន​ហេតុ​បច្ច័យ​ជា​អាថ៌​កំ​បាំង​ក្ដី ដោយ​ត្រូវ​ម្ចាស់​វាយ​ធ្វើ​បាប​បង្អត់​អាហារ​ក្ដី វា​ក៏​សំរេច​ចិត្ត​ចេញ​ពី​ផ្ទះ​នោះ​ដើម្បី​ធ្វើ​ការ​ផ្សង​ព្រេង​ទៅរក​ទី​ ថ្មី​ទៀត ។ ចំពោះ​សត្វ​អស់​នេះ ចាស់ ៗ ធ្លាប់​មាន​ពាក្យ​ស្លោក​ខ្លះ ៗ ដែរ ដូច​ជា​ពោល​ថា "ពុត​សិស្ស​គ្រូ​បី ពុត​ស្រី​ប្ដី​លែង ពុត​គោជ្រលែង ពុត​ឆ្កែ​បង់​ម្ចាស់1 " ។ ឯ​ ពាក្យ​ស្លោក​មួយ​ឃ្លា​ទៀត​នោះ ពាក់​ព័ន្ធ​ដល់​សត្វ​ឆ្មា "ឆ្មា​សម្បុរ​បី ស្រី​គ្រប់​ល័ក្ខណ៍" ​ពាក្យ​ស្លោក​ខាង​ក្រោម​នេះ មាន​អត្ថន័យ​ល្អ ។ ចាស់ ៗ តែង​តែ​មាន​ជំនឿ​ត ៗ គ្នា​មក​ថា កាល​ណា​ឆ្មា ឬ​ឆ្កែ​ ចូល​មក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​យើង​នោះ ចាត់​ទុក​ជា​ប្រផ្នូល​ល្អ​ណាស់ ។ គេ​សន្មត​ថា ប្រហែល​ជា​អានុភាព​ជា​អាថ៌​កំបាំង​អ្វី បណ្ដាល​ចិត្ត​ឲ្យ​សត្វ​ទាំង​​នេះ​ចូល​មក​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​យើង ក្នុង​ន័យ​នាំ​យក​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ​លាភ​ជ័យ​ល្អ​មក​ឲ្យ​យើង ។ អាច​គិត​ថា ប្រហែល​ជា​ផ្ទះ​នោះ ជា​ទី​ត្រជាក់​ត្រជំ​សុខ​ក្សេម​ក្សាន្ត​ហើយ​បាន​ជា​សត្វ​ទាំង​នេះ​សុំ​មក​ ជ្រកកោន​​នៅ​ជា​មួយ ដើម្បី​សុំ​សេចក្ដី​សុខ ។ ដូច្នេះ កាល​បើ​មាន​ហេតុ​ភេទ​​បែប​នេះ ទោះ​​បី​យើង​មាន​ឆ្កែ​ឆ្មា​ក្នុង​សេចក្ដី​សុខ ។ ដូច្នេះ កាល​បើ​មាន​ហេតុ​ភេទ​បែប​នេះ ទោះ​បី​យើង​មានប​ឆ្កែ​ឆ្មា​ក្នុង​ផ្ទះ​យើង​ស្រាប់​ហើយ​ក្ដី គួរ​កុំ​ធុញ​​ទ្រាន់​ទើស​ទាល់ គួរ​ទទួល​វា​ឲ្យ​នៅ​ផ​ង​ចុះ កាល​បើ​ឃើញ​វា​ចូល​មក​នៅ​ដោយ​មាន​អាកប្បកិរិយា​ស្លូត​បូត ឱន​លំទោន សុភាព​រា​ប​សា តទៅ​ថ្ងៃ​មុខ​អ្នក​ច្បាស់​ជា​បាន​ជួប​វាសនា​ល្អ​ជា​មិន​ខាន ។ ធម្មតា​សត្វ​ឆ្កែ​ឆ្មា​ក៏​តែង​មាន​ពីរ​សណ្ឋាន​ជា​ដរាប គឺ​ខ្លះ​ល្អ ខ្លះ​ទៀត​អាក្រក់ ។ ឆ្មា​សូម្បី​វា​មាន​សម្បុរ​បី​ក៏​ដោយ ក៏​មាន​អាក្រក់​ដែរ ។ ប៉ុន្តែ ជួន​កាល​ខ្លះ ពួក​វា​មិន​មាន​ចរិត​អាក្រក់​​មក​ ពី​កំណើត​នោះ​ទេ ​ប៉ុន្តែ​ចំណុះ​ទៅ​និង​ការ​អប់រំ​បង្ហាត់​បង្រៀន​របស់​ម្ចាស់​វា ។ ចាស់​ៗ ធ្លាប់​ពោល​ថា ឆ្មា​វា​​បន់​ឲ្យ​តែ​ម្ចាស់​មាន​នឹង​បាន​ដេក​ពូក ។ ឯ​សត្វ​ឆ្កែ​​បន់​ឲ្យ​តែ​ម្ចាស់​ងាប់ ​និង​បាន​ស៊ី​ចំណី​ ពោរពាស​ក្នុង​ពេល​គេ​ធ្វើ​បុណ្យ​ឲ្យ​ខ្មោច​ម្ចាស់​វា។
១៥/ ឆ្កែ​លូ​នៅ​ពេល​យប់​ស្ងាត់ តាម​ធម្មតា ឆ្កែ​វា​តែង​ព្រុះ​មនុស្ស​ចម្លែក ព្រុះ​ដេញ​សត្វ​ឆ្កែ​ផង​គ្នា​ដែល​វា​ពុំ​ធ្លាប់​ឃើញ ។ ប៉ុន្តែ គេ​កម្រ​ឮ​វា​លូ ណាស់​លើក​លែង​តែ​ស្ថិត​ក្នុង​ករណី ដែល​ត្រូបវ​ម្ចាស់​វា​យក​​ទៅ​ប្រោស​ចោល (បំបរ​បង់) រក​ផ្លូវ​វិល​មក​ផ្ទហ​វិញ​មិន​ឃើញ​ប៉ុណ្ណោះ ហើយ​ឆ្កែ​ប្រភេទ​នេះ​លូ​តែ​ ពេល​ថ្ងៃ​ទេ ។ ​ប៉ុន្តែ ប្រសិន​បើ​នៅ​ពេល​យប់​ស្ងាត់ គេ​ឮ​វា​លូ​យ៉ាង​វែង បន្លឺ​សូរ​គ្រលួ៏ច​បែប​លន្លង់​​លន្លោច ​សូរ​គួរ​ឲ្យ​ ព្រឺ​ក្បាល គឺ​លូ​បញ្ចេញ​សំឡេង​បែប​នេះ​ហើយ​ដែល ចាស់​ៗ ខ្មែរ​យើង​កំណត់​ថា ជា​ប្រផ្នូល​មិន​ល្អ​សំរាប់​ស្រុក​ភូមិ​ទៅ​ថ្ងៃ​មុខ ។ ចាស់​តែង​តែ​ជឿ​ថា ស្រុក​ទេស​យើង​មាន​ចម្បាំង​រាំង​ជល់ ទុរ្ភិក្ស​អត់​ឃ្លាន ឬ​មាន​ជំងឺ​រាត​ត្បាត ។
១៦/ គោ​ក្រយៅ​ក្រឡាច់ ជា​ទូទៅ គោ​ជា​សត្វ​មាន​ផល​ប្រយោជន៍​ចំពោះ​មនុស្ស ដោយ​ផ្ដល់​នូវ​កំលាំង​អូស​ទាញ ផ្ដល់​សាច់​ជា​អាហារ ផ្ដល់​ទឹក​ដោះ និង​ផ្ដល់​កូន​សំរាប់​បន្ត​ពូជ​ពង្ស ។ ខ្មែរ​យើង​ចំណាំ​ដឹង​ថា គោ​ទាំង​អស់​ពុំ​មាន​លក្ខណៈ​ដូច​ៗ គ្នា​ទាំង​អស់​ទេ ។ ពួក​ខ្លះ​មាន​លក្ខណៈ​ល្អ ដែល​គេ​ជឿ​ថា បើ​វា​មិន​ចំរុង​ចំរើន យ៉ាង​ហោច​ណាស់​ក៏​វា​មិន​ឲ្យ​ទោស​ដល់​ម្ចាស់​ដែរ ។ ឯ​មួយ​ ពួក​ទៀត វា​មាន​លក្ខណៈ​ខុស​ប្លែក​ពី​ប្រក្រតី ។ គេ​មើល​ដឹង​លក្ខណៈ​ល្អ អាក្រក់​នេះ​ដោយ​សារ​ក្រយៅ​របស់​វា ។ ក្រយៅ​ដែល​អាក្រក់​នោះ គឺ​ក្រយៅ​ក្រឡាច់ ក្រយៅ​ឈ្ងោក​ក្រោល ក្រយៅ​រំភាយខ្ចាត់ ក្រយៅធាក់លាញ ។ល។ គោ​ណា​ដែល​មាន​ក្រយៅ​មាន​ភិន​ភាគ​ដូច​ពោល​មក​នេះ គេ​ចាត់​ទុក​ជា​សត្វ​ចង្រៃ គេ​រិះ​រក​គ្រប់​វិធី​ដើម្បី​លក់ ឬ​ដូរ​ចេញ​ឲ្យ​ផុត​ពី​ផ្ទះ ។ បើ​កាល​ណា​នៅ​តែ​រឹង​រូស​​ប្រើ​ប្រាស់ ឬ​ចិញ្ចឹម​គោ​ប្រភេទ​នេះ គេ​ជឿ​ថា ​នឹង​មាន​ហេតុ​អន្តរាយ វិនាស​ទ្រព្យ​សម្បត្តិ ឬ​មនុស្ស​ក្នុង​គ្រួសារ​ឈឺ​ថ្កាត់ ស្លាប់​ព្រាត់​ប្រាស​ក៏​សឹង​មាន ។ អំពី​លក្ខណៈ​ចង្រៃ​បែប​នេះ ខ្មែរ​យើង​ធ្លាប់​មាន​ពាក្យ​ស្លោក​ពោល​ថា "អំពិល​ឯ​ត្បូង អណ្ដូង​ឯ​លិច គោ​ក្រយៅ​ក្រឡាច់ ប្រពន្ធ​ដោះ​ញ" ។ មាន​ន័យ​ថា​​បើ​មាន​ដើម​អំពិល​នៅ​ពី​ខាង​ត្បូង​ផ្ទះ បើ​មាន​អណ្ដូង​នៅ​ខាង​លិច​ផ្ទះ បើ​មាន​គោ​ក្រយៅ​ក្រឡាច់ បើ​មាន​ប្រពន្ធ​ដោះ​ញ នោះ​បុរាណាចារ្យ​លោក​ចំណាំ​ថា ចង្រៃ​ពន់​ពេក​ណាស់ ។
១៧/ ត្រដេវវ៉ិច​ចាល់ ត្រដេវវ៉ិច​ជា​បក្សី​ដែល​រក​ស៊ី​ដោយ​មិន​សូវ​បង្ហាញ​ខ្លួន​ឲ្យ​មនុស្ស​ម្នា​ ឃើញ​ងាយ ៗ នោះ​ឡើយ ។ វា​យំ​ឮ​សូរ តេ ៗ វ៉ិច ! ៗ... យំ​ផង​ហើរ​ផង ហាក់​ដូច​ជា​ភិត​ភិយ​ណាស់ ។ ចំពោះ​សត្វ​ត្រដេវវ៉ិច​នេះ ចាស់​ៗ ខ្មែរ​ធ្លាប់​និយាយ​ជា​ពាក្យ​ទំ​នឹម​ទំនៀម​ថា "ដេក​យក​ជើង​ទ្រមេឃ ដូច​សត្វ​ត្រដេវវ៉ិច" មាន​ន័យ​ថា ជា​មនុស្ស​ប្រយ័ត្ន​ប្រយែង មាន​ការ​ភ័យ​បារម្ភ​​ច្រើន ។ តែ​ចំពោះ​ចាស់​​បុរាណ​គាត់​ធ្លាប់​ចំណាំ​ត ៗ គ្នា​មក​ថា បើ​នៅ​ពេល​យប់​ស្ងាត់ មាន​សត្វ​ត្រដេវវ៉ិច​ចាល់​ទាំង​ហ្វូង​ឮ​សូរ តេ ៗ វ៉ិច ៗ ... ទ្រហឹង​អឹង​អាប់ នោះ​ច្បាស់​ជា​មាន​ពពួក​ចោរ​មក​លួច​ប្លន់​នៅ​ភូមិ​​ណា​មួយ​ក្នុង​តំបន់​នោះ​ ហើយ គេ​ត្រូវ​នាំ​គ្នា​ប្រុង​ប្រយ័ត្ន​ឡើង ។
១៨/ សត្វ​ជើង​បី តាម​ធម្មតា សត្វ​ពាហនៈ​ជា​ចតុប្បាន ដូច​ជា​គោ ក្របី សេះ ដំរី ជ្រូក ឆ្កែ ឆ្មា ជា​ដើម តែង​តែ​មាន​ជើង​បួន​ជា​ដរាប ។ ដូច្នេះ បើ​គេ​នាំ​គ្នា​កំនត់​ថា សត្វ​ជើង​បី​នោះ តើ​គេ​សំគាល់​ត្រង់​លក្ខណៈ​បែប​ណា​ទៅ​វិញ ? ។ គេ​សំគាល់​ថា សត្វ​ជើង​បី ចំពោះ​តែ​សត្វ​ដែល​ជើង​ទាំង​បួន​របស់​វា​មាន​សម្បុរ​មិន​ដូច​គ្នា ។ ឧទាហរណ៍ ជើង​បី​សម្បុរ​ខ្មៅ ជើង​មួយ​សម្បុរស ឬ​ផ្ទុយ​មក​វិញ ជើង​បី​សម្បុរស​ជើង​មួយ​សម្បុរ​ខ្មៅ នេះ​គេ​ចាត់​ថា សត្វ​នោះ​មាន​ជើង​បី​ហើយ ។ បើ​សត្វ​ដែល​គេ​ចិញ្ចឹម​ណា ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ដូច​ពោល​ខាង​លើ​នេះ គេ​មិន​ចិញ្ចឹម​ទេ គេ​ចាត់​ទុក​ថា​ជា​សត្វ​ចង្រៃ​នាំ​មក​នូវ​ទុក្ខ​ទោស ឧបទ្រព​ចង្រៃ​​ដល់​ម្ចាស់​ជា​មិន​ខាន ។
១៩/ កូន​ក្របី​ឃ្លៀច តាម​ពូជ​របស់​វា ក្របី​មាន​ពីរ​ពណ៌​គឺ​សម្បុរ​ខ្មៅ​និង​សម្បុរ​ឃ្លៀច (ពណ៌កុលាប) ។ តាម​ការ​សង្កេត គេ​ឃើញ​មាន​ក្របី​ឃ្លៀច​តិច​បំផុត ។ កសិករ​ខ្មែរ​មិន​​និយម​ចិញ្ចឹម​ក្របី​ឃ្លៀច​ទេ គេ​ថា​វា​ចាញ់​កំដៅ​ថ្ងៃ​ជាង​ក្របី​ខ្មៅ ។ ចំពោះ​អ្នក​ដែល​ចិញ្ចឹម​ក្របី​ខ្មៅ​ទាំង​ហ្វូង ៗ ឲ្យ​ដេក​រួម​គ្នា​នៅ​ក្នុង​ក្រោល​តេ​មួយ​នោះ បើ​កាល​ណា​ហើយ​មាន​បាតុភូត​ចម្លែក​មួយ គឺ​ឃើញ​មេក្របី​ខ្មៅ​ ណា​មួយ​កើត​កូន​មក​ជា​ឃ្លៀច នោះ​គេ​ជឿ​ថា​ជា​បុព្វនិមិត្ត​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​អំពី​ការ​ស្លាប់​រង្គាល នៃ​ហ្វូង​ក្របី​ឃ្លៀច នោះ​គេ​ជឿ​ថា​ជា​បុព្វនិមិត្ត​ប្រាប់​ឲ្យ​ដឹង​អំពី​ការ​ស្លាប់​រង្គាល នៃ​ហ្វូង​ក្របី​ដោយ​សារ​ជំងឺ​អំបល់ ។
២០/ មនុស្ស​មាន​គភ៌​មិន​អាច​ជិះ​ដំរី​បាន ដូច​សត្វ​ពាហនៈ​ដទៃ​ទៀត​ដែរ វា​តែង​តែ​មាន​ការ​ពាក់​ព័ន្ធ​ទៅ​និង​ជីវភាព​មនុស្ស​ដែល​យើង​សូម​លើក​យក​មក​ ពណ៌នា​ដូច​តទៅ ហ្ម​ដំរី​ទាំងឡាយ​តែង​តែ​មាន​ការ​ប្រយ័ត្ន​ប្រយែង មិន​អនុញ្ញាត​ឲ្យ​មនុស្ស​មាន​គភ៌ (ផើម) ជិះ​លើ​ខ្នង​ដំរី​ឡើយ ។ បើ​គេ​នៅ​តែ​បំពារ​បំពាន​ទៅ​លើ​តំណម​នោះ ដំរី​និង​រលាស់​ជម្រុះ​មនុស្ស​ផើម​នោះ​ឲ្យ​ធ្លាក់​ពី​លើ​ខ្នង​វា ។
២១/ ហាម​សាសង​ស្នេហា​នៅ​លើ​ខ្នង​ដំរី ដោយ​ឡែក​ពី​តំណម​មិន​ឲ្យ​មនុស្ស​ផើម​ជិះ​លើ​ខ្នង ការ​សាសង​តាម​ផ្លូវ​ស្នេហា​ប្រឡូក​ប្រឡែង​គ្នា​នៅ​លើ​ខ្នង​ដំរី​ក៏​ជា​ ប្រការ​មួយ​ពុំ​អាច​អនុញ្ញាត​បាន​ដែរ ។ យើង​រាល់​គ្នា​ដែល​ធ្លាប់​ដឹង​អំពី​ប្រពៃណី​នេះ រួម​ទាំង​ហ្ម​ដំរី​ផង នៅ​ពុំ​ទាន់​បាន​ស្រាវ​ជ្រាវ​រក​ឃើញ​អំពី​មូល​ហេតុ​ច្បាស់​លាស់​នៅ​ឡើយ ។ រហូត​មក​ទល់​ ពេល​នេះ យើង​គ្រាន់​តែ​ដឹង​តាម​រយៈ​ចាស់ ៗ និយាយ​ថា បើ​កាល​ណា​គេ​នៅ​តែ​បំពារ​បំពាន​ទៅ​លើ​តំណម​នេះ ដំរី​និង​ស្រុត (ស្លាប់) ដោយ​ពុំ​អាច​ព្យាបាល​ឲ្យ​ជា​បាន​ឡើយ ។
២២/ ដំរី​ចូល​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​នាំ​មក​នូវ​ភាព​ត្រជាក់​ត្រជំ នឹង​ព្យាបាល​ក្មេង​អារ៉ឹះ ក្មេង ​អារ៉ឹះ​ជា​ប្រភេទ​ក្មេង​ដែល​ ពិបាក​ចិញ្ចឹម ព្រោះ​វា​មាន​ជំងឺ​រ៉ាំរ៉ៃ​ជា​ប្រចាំ គឺ​ជំងឺ​ចំរុះ​ច្រើន​មុខ ឈឺ​នេះ​ផង ឈឺ​នោះ​ផង ពិបាក​ព្យាបាល​ជា​ទី​បំផុត ។ ហេតុ​ការណ៍​វា​​ឲ្យ​ចម្លែក នៅ​ត្រង់​វា​ស្គម​រីងរៃ ឈឺ​ឥត​មាន​ថ្ងៃ​ស្រាក​ស្រាន្ត តែ​វា​មិន​ស្លាប់ ។ ចាស់​បុរាណ​ធ្លាប់​ព្យាបាល​ក្មេង​អារ៉ឹះ​​នេះ​តាម​វិធី​ប្លែក​ៗ ជា​ច្រើន មាន​ដាក់​វា​ឲ្យ​អង្គុយ​ក្នុង​ឈ្នាង ហើយ​យក​ទៅ​ធ្វើ​ពិធី​ឧបកិច្ច​នៅ​ត្រង់​ផ្លូវ​បំបែក​ជា​បួន ដាក់​វា​នៅ​ចំផ្លូវ​ព្រះសង្ឃ​និមន្ត​បិណ្ឌបាត ដើម្បី​ឲ្យ​ព្រះសង្ឃ​ទស្សន៍ ឬ​ក៏​យក​ទៅ​ប្រគេន​លោក​ធុតុង្គ​ឲ្យ​លោក​ព្យាបាល ឬ​ក៏​ឧបកិច្ច​ធ្វើ​ជា​ឲ្យ​ទៅ​លោក​អាចារ្យ​ចិញ្ចឹម​ជា​និមិត្ត​រូប រួច​ទៅ​លោះ​យក​មក​វិញ ។ល។ និង ។ល។ តែ​នៅ​ពេល​នោះ យើង​សូម​លើក​យក​វិធី​មួយ​មក​ពណ៌នា​នោះ​គឺ ការ​ព្យាបាល​ដោយ​មាន​អន្តរាគមន៍​ពី​ដំរី ។ តាំង​ពី​បុរម​បុរាណ​រៀង​ដរាប​មក ខ្មែរ​យើង​តែង​តែ​ចាត់​ទុក​ដំរី​ថា​ជា​សត្វ​ត្រជាក់​ត្រជំ ជា​សត្វ​នាំ​មក​នូវ​សុភមង្គល ជា​សត្វ​តំណាង​ឲ្យ​ទឹក និង​ភាព​សំបូរ​រុង​រឿង ។ ជំនឿ​នេះ​បាន​ចាក់​ឫស​យ៉ាង​ជ្រៅ​ទៅ​ក្នុង​អារម្មណ៍​ខ្មែរ រហូត​ដល់​នាំ គ្នា​ជឿ​ត ៗ មក​ថា បើ​កាល​ណា​យល់​សប្ត​ឃើញ​ដំរី​នោះ ច្បាស់​ជា​មាន​ភ្លៀង​ជា​មិន​ខាន ។ ខ្មែរ​ខ្លះ​ជឿ​ថា ដំរី​នាំ​មក​នូវ​ជោគ​វាស​នា​ល្អ ធ្វើ​អ្វី ៗ តែង​តែ​កើត​ចំរើន​ផល​កាក់​កប​ជានិច្ច ។ ដូច្នេះ​ហើយ​បាន​ជា​ស្រី ៗ នៅ​ស្រុក​ស្រែ​ខ្លះ​ដែល​ចង់​ចិញ្ចឹម​នាង​ឲ្យ​បាន​ផល​ចំរើន គេ​តែង​ទៅ​និយាយ​អង្វរ​ហ្ម​ដំរី​ឲ្យ​ជួយ​គេ​ឲ្យ​បាន​ស្ទា​ប​បបូរ​មាត់​ក្រោម ​របស់​ដំរី ។ ជួន​កាល​គេ​យក​ស្បែក​ដំរី (ដែល​ងាប់) មក​ធ្វើ​ជា​ជ្រញ់​ហា​ន់​ស្លឹក​មក​ឲ្យ​ដង្កូវ​នាង​ស៊ី ដើម្បី​ឲ្យ​លទ្ធ​ផល​ល្អ​ក្នុង​ការ​ចិញ្ចឹម ។ ខ្មែរ​ភាគ​ច្រើន​ពិសេស​គ្រួសារ​អ្នក​មាន ច្រើន​តែ​យក​ភ្លុក​ដំរី​ទាំង គូរ​មក​ដាក់​តាំង​លើ​តុ​កិត្តយស ឬ​លើ​ខ្នងទូ ទុក​ជា​គ្រឿង​លំអ​ផ្ទះ​ផង និង​ទុក​ជា​ទ្រព្យ​ត្រជាក់​នៅ​ក្នុង​ផ្ទះ​ផង ។
ចំពោះ ​ក្មេង​អារ៉ឹះ គេ​យក​វា​ទៅ​ដាក់​ពី​ក្រោម​ពោះ​ដំរី ឬ​ដាក់​ពី​ក្រោម​មាត់​ដំរី យក​ប្រមោយ​វា​ឲ្យ​ស្ទាប​ក្បាល​ក្មេង​នោះ ឬ​ក៏​ឲ្យ​វា​ព្រួស​ទឹក​ដាក់​ខ្លួន​ប្រាណ​ក្មេង​​នោះ ក្នុង​ក្ដី​សង្ឃឹម​ថា​ធ្វើ​យ៉ាង​នេះ ក្មេង​និង​បាន​ជា​សះ​ស្បើយ​ពី​ជំងឺ​រ៉ាំរ៉ៃ​របស់​វា ហើយ​វា​នឹង​មាន​សុខ​ភាព​ល្អ មាន​កម្លាំង​ពលំ មាន​ប្រាជ្ញា​ស្មារតី​ល្អ​ឡើង​វិញ ។
សូម​ជំរាប​អស់​លោក​អ្នក​អាន​ថា អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​សរសេរ​រៀប​រាប់​អំពី​ជំនឿ​ផ្សេង ៗ ដូច​ពោល​ខាង​លើ​នេះ គឺ​ជា​ជំនឿ ជា​ការ​ចំណាំ ជា​ប្រផ្នូល​របស់​ខ្មែរ​នៅ​ក្នុង​ស្រុក​គិរីវង្ស ខេត្ត​តាកែវ ។ ខ្ញុំ​បាន​សាក​សួរ​ចាស់​ព្រឹទ្ធាចារ្យ​ក្នុង​ភូមិ​ជា​ច្រើន​នៃ​ឃុំតាអូរ ឃុំ​ព្រៃអំពក ឃុំ​ព្រៃរំដេង ឃុំ​ព្រះបាទជាន់ជុំ អំពី​ការ​កំណត់​ចំណាំ​ផ្សេង ៗ រួម​ជា​មួយ​នឹង​បទ​ពិសោធន៍ ការ​សង្កេត​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ខ្លះ ៗ ។ ចំពោះ​ជំនឿ​ផ្សេងៗ ទៀត ដូច​ជា​អំពិលអំពែក​ចូល​ផ្ទះ ក្រៀល​ហើរ​ខ្ពស់​យំ​លើ​អាកាស ប្រហែល​ជា​​មាន​ប្រជាជន​នៅ​ខេត្តកំពង់ធំ​ខ្លះ​ជឿ​ដូច​នៅ​ខេត្តតាកែវ​ដែរ ។ ជំនឿ​បុរមបុរាណ មិន​មែន​មាន​ដូច​គ្នា​សុទ្ធ​សាធ​ដូច​គេ​ចាក់​ពុម្ព​នោះ​ទេ ប៉ុន្តែ វា​អាច​ខុស​ប្លែក​គ្នា​ទៅ​តាម​តំបន់​ទៅ​តាម​ស្រុក​ខេត្ត ។ ដូច្នេះ ប្រសិន​បើ​អស់​លោក​អ្នក​អាន​នៅ​តំបន់​ផ្សេង ចេះ​ដឹង​អ្វី​អំពី​ជំនឿ​ប្រពៃណី​ខុស​ប្លែក​ពី​នេះ សូម​មេត្តា​សរសេរ​ផ្ញើ​ទៅ​ពុទ្ធសាសនបណ្ឌិត្យ​ដើម្បី​ស្រាវជ្រាវ​ពិនិត្យ​ ផ្ទៀង​ផ្ទាត់ និង​ចង​ក្រង​រក្សា​ទុក​ជា​ឯកសារ​ឲ្យ​បាន​ច្រើន​សំរាប់​ឲ្យ​កូន​ចៅ​យើង​ ជំនាន់​ក្រោយ ៗ សិក្សា​ស្រាវ​ជ្រាវ​ជា​បន្ត ។
 ដោយ មៀច ប៉ុណ្ណ
ប្រភព http://www.budinst.gov.kh/?q=node/329

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น