วันพุธที่ 18 พฤษภาคม พ.ศ. 2554

ល្បែង​ផ្សេង​ៗ

របស់​លោកយោក្ប៍ត្រ ម៉ៅ- ម៉ី
ក្រសួង​មហា​ផ្ទៃ ភ្នំ​ពេញ
រង្វាន់​លេខ​ពីរ
ល្បែង​ទាំង​នេះ កើត​មាន​ជា​យូរ​យារ​ណាស់​មក​ហើយ គឺល្បែង​លេង​ពួន, លោត​អន្ទាក់, លាក់​កន្សែង, ចាប់​កូន​ខ្លែង, ហ៊ឹង, ឬ​វាយ​កូន​ប៉ែង, លេង​អង្គញ់, ចោល​ឈូង, នឹង​ទាញ​ព្រ័ត្រ ។ល។
ល្បែង​ទាំង​នេះ មាន​លេង​រើស​ពេល​ខ្លះ មិន​រើស​ពេល​ខ្លះ មាន​លេង​បាន​តែ​ក្មេង​ៗ ខ្លះ មាន​លេង​សុទ្ធ​តែ​មនុស្ស​ចាស់​ៗ ខ្លះ ចែក​ចេញ​ជា​ពីរ​ចំណែកៈ
១- ល្បែង​លេង​ពួន, ចាប់​កូន​ខ្លែង, លោត​អន្ទាក់, លាក់​កន្សែង, កូន​ប៉ែង មាន​លេង​ច្រើន​តែ​កូន​ក្មេង ឥត​មាន​រើស​ពេល​វេលា​ទេ ឲ្យ​តែ​យប់​ខែ​ភ្លឺ​ចេះ​តែ​លេង​បាន​ទាំង​អស់ វៀរ​លែង​តែ​កូន​ប៉ែង ១ ចេញ ព្រោះ​ល្បែង ១ នេះ​លេង​បាន​តែ​ពេល​ថ្ងៃ ហើយ​ក្មេង​ដែល​លេង​នោះ​ទៀត ច្រើន​តែ​ក្មេង​ឃ្លាល​ក្របី នាំ​គ្នា​លេង​នៅ​ឱកាស​ឃ្វាល​ក្របី ។
២- ល្បែង​ចោល​ឈូង, អង្កញ់, ទាញ​ព្រ័ត្រ, ច្រើន​តែ​មនុស្ស​ចាស់​លេង ក្នុង​ឱកាស​ចូល​ឆ្នាំ​ថ្មី កំណត់​កាល​ដែល​លេង​នោះ ៣ យប់ ៣ ថ្ងៃ​ចួន​កាល​លេង​នៅ​ក្នុង​ភូមិ ចួន​កាល​លេង​ក្នុង​វត្ត​អារាម ។
ល្បែង​ទាំង​នេះ​ខ្ញុំ​សូម​អធិប្បាយ​ជូន​តាម​មាតិកា​ដូច​ខាង​ក្រោម​នេះ
ក/ ល្បែង​លេង​ពួន- (លេង​នៅ​ខែត្រ​ព្រៃវែង) កាល​ខ្ញុំ​នៅ​ជា​កុមារ​តូច​នៅ​ឡើយ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​លេង​នឹង​គេ​ដែរ, នៅ​ពេល​យប់​ខែ​ភ្លឺ​ទទួល​ទាន​បាយ​រួច​ហើយ ក្មេង​ប្រុស​ស្រី​ដើរ​បបួល​គ្នា​បាន ១០ នាក់​ផ្ដើម​គ្នា​លេង​ពួន មាន​ក្មេង​ម្នាក់​នៅ​ចាំ​ទី ក្មេង​ឯ​ទៀត​ទៅ​ពួន ។ មុន​នឹង​ទៅ​ពួន​វា​ឈរ​ដំកង់​គ្នា​ជុំ​វិញ, មាន​ក្មេង​ម្នាក់​ឈរ​នៅ​ចំកណ្ដាល ជា​អ្នក​ចាត់​ចែង​រើស​អ្នក​ចាំ​ទី ក្មេង​នោះ​យក​ដៃ​ទៅ​ចង្អុល​ដើម​ទ្រូង ក្មេង​ឯ​ទៀត​ដែល​នៅ​ជុំ​វិញ​ខ្លួន​នោះ ហើយ​ថា​ជា​ពាក្យ​ដូច្នេះ "ត្រាយ​ត្រក​ត្រាយ​ត្រេង ប៉ាក់​ក្រអេង​ណាំ​នឿក ប៉ាក់​កាឌឿក​ឌុយយ៉ា ប៉ាក់​ក្រយាយោយឌិច" ពាក្យ​ចុង​បង្អស់​ទៅ​ត្រូវ​ចាំ​ក្មេង​ណា ក្មេង​នោះ​ត្រូវ​ទៅ​ពួន ។
វាថា​ដដែល​ៗ ទាល់​តែ​គ្រប់​គ្នា នៅ​សល់​ក្មេង​ណា ក្មេង​នោះ​ត្រូវ​នៅ​ចាំ​ទី ។ ឯ​ទី​នោះ គឺ​វា​គូស​ដី​វង់​មូល​ជុំ​វិញ សន្មត​ថា​ជា​ទី​របស់​វា​ហើយ​ក្មេង​អ្នក​ចាំ​ទី តាំង​យក​ដៃ​បិទ​មុខ ដើម្បី​សញ្ញា​ឲ្យ​ក្មេង​ឯ​ទៀត​ទៅ​ពួន ។ លុះ ១ ស្របក់​វា​ស្រែក​ថា "បើក​គ្រប​បាយ" ក្មេង​ដែល​ពួន​តាំង​លាក់​ខ្លួន​សម្ងំ​ស្ងាត់​ជ្រៀប ពុំ​ហ៊ាន​មាត់​ក​ឲ្យ​ឮ​ទេ ខំ​ដើរ​លប​ៗ ទន្ទប​ទៅ​រក​ចូល​ទី កុំ​ឲ្យ​ក្មេង​ចាំ​ទី​ឃើញ តែ​វា​ឃើញ​ចាប់​ញៀច​ស្លឹក​ត្រចៀក ម្ល៉ោះ​ហើយ​ក្មេង​ៗ មាន​សេចក្ដី​ភិត​ភ័យ​ខ្លាំង​ណាស់ ។ ចំណែក​ក្មេង​អ្នក​ចាំ​ទី ក៏​ប្រឹង​គយ​គន់​មើល​គ្រប់​ច្រក​ល្ហក​ផ្ទះ ក្រែង​ឃើញ​ក្មេង​ដែល​ពួន នឹង​អាល​ចាប់​ញៀច បើ​ចាប់​ញៀច​បាន​ម្នាក់​ៗ មាន​ចិត្ត​ត្រេក​អរ​ណាស់ ព្រោះ​សង្ឃឹម​ថា ពេល​ក្រោយ​នឹង​បាន​ទៅ​ពួន​នឹង​គេ បើ​ញៀច​មិន​បាន​ទេ ដល់​ពេល​ពួន​លើក​ក្រោយ គេ​ក៏​ឲ្យ​វា​នៅ​តែ​ចាំ​ទី​រហូត​ដល់​ទៅ​ឈប់​លេង ។
ល្បែង​លេង​ពួន ចប់​តែ​ប៉ុណ្ណេះ
ខ/ ល្បែង​លោត​អន្ទាក់- ល្បែង​នេះ កាល​ខ្ញុំ​នៅ​ពី​ក្មេង ខ្ញុំ​ធ្លាប់​លេង​នឹង​គេ​ដែរ, ដើម​ដំបូង ដើម​ដំបូង​យក​ក្មេង​ពីរ​នាក់​ឲ្យ​កាន់​ដៃ​គ្នា អង្គុយ​ចោង​ហោង​បែរ​មុខ​រក​គ្នា ក្មេង​ឯ​ទៀត​ជា​អ្នក​លោត​ៗ ម្ដង​អន្ទាក់​នោះ​ខ្ពស់​បន្តិច​ចេះ​តែ​ខ្ពស់​ៗ ទៅ បើ​ក្មេង​ណា​លោត​ទៅ​ទាក់​នឹង​ដៃ​ក្មេង​ដែល​ធ្វើ​អន្ទាក់​នោះ ត្រូវ​ឈប់​លោត​ត​ទៅ​ទៀត ក្មេង​ណា​ដែល​អាច​លោត​បាន​ខ្ពស់​នោះ ត្រូវ​ចេះ​តែ​លោត​ៗ ទៅ ។ ល្បែង​នេះ ចេះ​តែ​ឆ្លាស់​គ្នា​ធ្វើ​អន្ទាក់​ម្ដង​ម្នាក់ រហូត​ទៅ​ទល់​នឹង​ឈប់​លេង ។ ល្បែង​នេះ​ស​ឲ្យ​ឃើញ​ថា ជា​វិធី​ហាត់​ចំរើន​កំពស់ ។
ល្បែង​លោត​អន្ទាក់ ចប់​តែ​ប៉ុណ្ណេះ
គ/ ល្បែង​លាក់​កន្សែង- ល្បែង​នេះ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​លេង​ដែរ កាល​នៅ​ពី​កុមារ- របៀប​លេង​មាន​ច្រើន​គ្នា នាំ​គ្នា​អង្គុយ​ដំកង់​ជុំ​វិញ ក្មេង​ម្នាក់​ជា​អ្នក​កាន់​កន្សែង​ដើរ​លាក់ ។ ឯ​កន្សែង​នោះ ចួន​កាល​យក​ក្រមា​ងូត​ទឹក​ឆ្មូល​ធ្វើ​ជា​ដុំ ១ ហើយ​កាន់​ដើរ​ជុំ​វិញ​ក្មេង​ដែល​អង្គុយ​ដំកង់​នោះ ល្មម​តែ​ក្មេង​ទាំង​នោះ​អង្គុយ​ភ្លេច​ត្រចៀក យក​កន្សែង​ទៅ​លាក់​ពី​ក្រោយ​ខ្នង​ហើយ​ដើរ​មួយ​ជុំ​ទៅ​ទៀត ក្មេង​ដែល​គេ​លាក់​កន្សែង​ពី​ក្រោយ​ខ្នង បើ​ដឹង​ខ្លួន ក៏​យក​ដៃ​ស្ទាប​ពី​ក្រោយ​ខ្នង​បើ​ឃើញ​ត្រូវ​រើស​យក​កន្សែង ដើរ​លាក់​ម្ដង ។ បើ​អ្នក​លាក់​កន្សែង​ត្រឡប់​មក​រើស​យក​កន្សែង​បាន​ពី​ក្រោយ​ខ្នង​ក្មេង​ណា ត្រូវ​គក់​នឹង​ល្មូរ​កន្សែង​ត្រង់​កណ្ដាល​ខ្នង​ក្មេង​នោះ ១ ក្ឌុក​ហើយ​កាន់​ដើរ​លាក់​ទៅ​ទៀត ។
ល្បែង​នេះ ស​ឲ្យ​ឃើញ​ថា​ជា​ល្បែង ១ សម្រាប់​ឲ្យ​មាន​ស្មារតី​ប្រុង​ខ្លួន​ជា​និច្ច កុំ​ឲ្យ​គេ​លួច​យក​របស់​អ្វី​ទៅ​លាក់​ក្បែរ​ខ្លួន បើ​ទុក​ជា​គេ​យក​មក​លាក់ ក៏​ឲ្យ​ដឹង​ថា​គេ​លាក់ ។
ចប់​ល្បែង​លាក់​កន្សែង តែ​ប៉ុណ្ណេះ
ឃ/ ល្បែង​ចាប់​កូន​ខ្លែង- ល្បែង​នេះ គេ​លេង​ត្រាប់​តាម​សត្វ​ខ្លែង​ដែល​ឆាប​ចាប់​កូន​មាន់, តែ​ដែល​ហៅ​ថា​ចាប់​កូន​ខ្លែង​ទៅ​ទិញ គឺ​ជា​ពាក្យ​ផ្ទុយ​គ្នា​នឹង​ចាប់​កូន​មាន់ ។
វិធី​ដែល​នឹង​លេង គឺ​ក្មេង​ម្នាក់​ដែល​មាន​រូប​មាឌ​ធំ​មាំ​ជាង​គេ ធ្វើ​ជា​សត្វ​ខ្លែង ។ ក្មេង​ម្នាក់​ទៀត​ធំ​មាំ​ជាង​គេ ធ្វើ​ជា​មេមាន់ ហើយ​ក្មេង​ឯ​ទៀត​ធ្វើ​ជា​កូន​មាន់ តោង​ច​ង្កោះ​ខោត​ៗ គ្នា​ពី​មេមាន់​រហូត​ទៅ​ក្រោយ​ក្មេង​ដែល​ធ្វើ​ជា​ខ្លែង តាំង​រត់​ផ្អៀង​ខ្លួន​រេ​ចុះ​រេ​ឡើង ធ្វើ​ជា​អ្នក​ក្លាហាន​ឆាប​ជុំ​វិញ​មេមាន់ ដើម្បី​ដណ្ដើម​យក​កូន​មាន់​ដែល​តោង​ពី​ក្រោយ ឯ​មេ​មាន់​ក៏​ខំ​ការពារ​រា​ដៃ ច្រាន​សត្វ​ខ្លែង​មិន​ឲ្យ​ឆក់​យក​កូន​បាន ។ ចួន​កាល​ការ​ពារ​ឈ្នះ ចួន​កាល​ការពារ​មិន​ឈ្នះ ខ្លែង​ដណ្ដើម​យក​កូន​បាន​ខ្លះ​ទៅ ។
ល្បែង​នេះ ជា​វិធី​ហាត់​ប្រាណ​ឲ្យ​រហ័ស​រហួន ដើម្បី​រក្សា​របស់​ទ្រព្យ​ដែល​គេ​បំរុង​ដណ្ដើម​យក កុំ​ឲ្យ​គេ​យក​បាន ។
ចប់​ល្បែង​ចាប់​កូន​ខ្លែង តែ​ប៉ុណ្ណេះ
ង/ ល្បែង​កូន​ប៉ែង ឬ ហ៊ឹង- ល្បែង​នេះ កាល​ខ្ញុំ​នៅ​ពី​ក្មេង​ធ្លាប់​បាន​លេង​ជា​ច្រើន​ដង​ណាស់ ព្រោះ​ខ្ញុំ​បាន​ទៅ​ឃ្វាល​ក្របី​នឹង​គេ​ដែរ ពួក​ក្មេង​ដែល​លេង​ច្រើន​តែ​ក្មេង​ឃ្វាល​ក្របី ។ ឯ​ទី​កន្លែង​ដែល​លេង​ៗ នៅ​វាល​ដែល​ឃ្វាល​នោះ ។ ប្រដាប់​សម្រាប់​លេង​ហ៊ឹង​នេះ គឺ​មាន​កូន​ប៉ែង ១ ប្រវែង ១ ចំអាម ហើយ​នឹង​ព្រនង់ ១ ប្រវែង ២ ហត្ថ ។ របៀប​លេង​ត្រូវ​ចែក​ពួក​គ្នា​ជា ២ ពួក​ឲ្យ​ស្មើ​ភាគ​គ្នា ទី​កន្លែង​លេង ត្រូវ​ជីក​ដី​ធ្វើ​ជា​រន្ធ​សណ្ឋាន​ទ្រវែង ទំហំ​ប៉ុន​ព្រនង់​នោះ ហើយ​យក​កូន​ប៉ែង​ទៅ​ដាក់​ទទឹង​រន្ធ​នោះ រួច​យក​ព្រនង់​ឆ្កើះ​ឲ្យ​លឿន​ទៅ​មុខ អ្នក​ឆ្កើះ​នោះ លុះ​ឆ្កើះ​រួច​ហើយ​ត្រូវ​យក​ព្រនង់​ដាក់​ទទឹង​រន្ធ​វិញ ឯ​ក្មេង​ពួក​ម្ខាំង​ត្រូវ​ឈរ​ចាំ​ចាប់ បើ​ចាប់​កូន​ប៉ែង​បាន​ត្រូវ​បោះ​ទៅ​ឲ្យ​ត្រូវ​ព្រនង់​ដែល​នៅ​លើ​រន្ធ បើ​បោះ​ត្រូវ​ៗ​ឡើង​មក​ឆ្កើះ​វិញ បើ​បោះ​មក​មិន​ត្រូវ, អ្នក​ឆ្កើះ​ដំបូង ត្រូវ​ប៉ែង​កូន​ប៉ែង​ទៅ​មុខ​ទៀត ហើយ​យក​ដំបង​មក​គ្រវាស​នៅ​រន្ធ បើ​កាល​ណា​គេ​បោះ​កូន​ប៉ែង​មក ត្រូវ​វាយ​ផាត់​ឲ្យ​ត្រូវ​កូន​ប៉ែង ឲ្យ​ឃ្លាត​ឆ្ងាយ​ពី​មាត់​រន្ធ​ចំនួន​ប្រវែង ១ ព្រនង់, បើ​ឆ្ងាយ​ជាង​នេះ ត្រូវ​វាស់​នឹង​ព្រនង់​ហើយ​រាប់ បើ​បាន ១០ ហើយ ត្រូវ​ឈប់​ប៉ែង​ទៅ​ទៀត, បើ​ខ្វះ​ត្រូវ​ប៉ែង​ឲ្យ​ទាល់​តែ​បាន​គ្រប់​ចំនួន ១០ លុះ​គ្រប់ ១០ ហើយ ត្រូវ​យក​កូន​ប៉ែង​មក​ត្រែះ​នឹង​ព្រនង់ រាប់​ថា​មួយ, ពីរ, បី, ..... បើ​កូន​ប៉ែង​ធ្លាក់​ត្រឹម​ចំនួន​ណា ត្រូវ​ឈប់​ត្រែះ​ត្រូវ​ណោះ ហើយ​ក៏​យក​ដំបង​វាយ​កូន​ប៉ែង​នោះ ឲ្យ​ឆ្ងាយ​ទៅ​មុខ, ឯ​ពួក​ក្មេង​ម្ខាង​ដែល​ចាញ់​នោះ​ចាំ​មើល បើ​ឃើញ​កូន​ប៉ែង​ធ្លាក់​ត្រឹម​ណា ត្រូវ​ទៅ​រើស​យក​កូន​ប៉ែង​នោះ​ក្ដាប់​ក្នុង​ដៃ​ហើយ​រត់​ស្រែក​ថា "ហ៊ឹង !" កុំ​ឲ្យ​ដាច់​សំឡេង រត់​សំដៅ​មក​រក​រន្ធ ដល់​ហើយ យក​កូន​ប៉ែង​មក​បោះ​ដាក់​នៅ​រន្ធ ។ បើ​ដាច់​សំឡេង​នៅ​កន្លែង​ណា អ្នក​ម្ខាង​ដែល​ឈ្នះ ត្រូវ​វាយ​កូន​ប៉ែង​បន្ត​ពី​កន្លែង​នោះ​ទៅ​ទៀត ចាប់​អ្នក​ចាញ់​ឲ្យ​ហ៊ឹង​ម្ដង​ទៀត ដរាប​ទាល់​តែ​មិន​ដាច់​សំឡេង, វាយ​កូន​ប៉ែង​ឲ្យ​គ្រប់​នឹង​ត្រែះ បើ​បាន ១ ត្រូវ​ហ៊ឹង​តែ ១ បើ​បាន​ពីរ​ត្រូវ​ហ៊ឹង ២ ដង, រួច​ហើយ​ផ្លាស់​គ្នា​លេង​ម្ដង​ម្នាក់ រហូត​ទៅ​ទល់​នឹង​ឈប់​លេង ។
ល្បែង​នេះ គេ​លេង​សំរាប់​បំបាត់​ងងុយ​ដេក នៅ​ពេល​ដែល​ឃ្វាល​គោ ក្របី ព្រោះ​ស្មារតី​កូន​ក្មេង តែ​នៅ​ស្ងៀម ច្រើន​តែង​ងងុយ​ដេក ម្ល៉ោះ​ហើយ​នាំ​គ្នា​លេង​ផង មើល​គោ ក្របី​ផង ។
ចប់​ល្បែង​កូន​ប៉ែង ឬ ហ៊ឹង​តែ​ប៉ុណ្ណេះ
ល្បែង​ទាំង​ឡាយ​ដែល​បាន​ពណ៌នា​មក​ហើយ​នេះ​ឯង ជា​ល្បែង​សម្រាប់​កូន​ក្មេង​លេង ទាំង​ជា​ល្បែង​មិន​រើស​ពេល ។ ត​អំពី​នេះ នឹង​អធិប្បាយ​អំពី​ល្បែង​សម្រាប់​មនុស្ស​ចាស់​លេង​ត​ទៅ​ទៀត ។
ល្បែង​ដែល​មនុស្ស​ចាស់​លេង​បាន​នោះ គឺ​ល្បែង​អង្កញ់ ចោល​ឈូង ទាញ​ព្រ័ត្រ ល្បែង​ទាំង ៣ មុខ​នេះ ក្មេង​ក៏​លេង​បាន មនុស្ស​ចាស់​ក៏​លេង​បាន តែ​ច្រើន​លេង​ក្នុង​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ ៣ យប់ ៣ ថ្ងៃ លេង​ទទួល​ទេវតា​ថ្មី, ចួន​កាល​លេង​ក្នុង​ភូមិ ចួន​កាល​លេង​ក្នុង​វត្ត ។ ក្នុង​ល្បែង​ទាំង ៣ មុខ​នេះ សូម​និយាយ​តែ​ល្បែង​ចោល​ឈូង នឹង​ទាញ​ព្រ័ត្រ ដូច​មាន​អធិប្បាយ​ត​ទៅ​នេះ៖
ល្បែង​ចោល​ឈូង
ល្បែង​នេះ មាន​លេង​នៅ​ខេត្ត​ព្រៃវែង ខ្ញុំ​ធ្លាប់​លេង​ផ្ទាល់​ខ្លួន​ខ្ញុំ​ក្នុង​ឱកាស​បុណ្យ​ចូល​ឆ្នាំ​រាល់​ ឆ្នាំ, ដែល​ហៅ​ថា ឈូង គឺ​គេ​យក​សំពត់​ឬ​ក្រមា​បង្ក​មក​មូរ​ធ្វើ​ជា​ដុំ​មូល រួច​យក​ក្រមា ១ មក​រុំវេច​ចង​ពី​ក្រៅ ទុក​បន្សល់​ចុង​ជាយ​សម្រាប់​យួរ​ទៅ​មក ។ ល្បែង​ឈូង​នេះ មាន​លេង​ជា ២ យ៉ាង ម្យ៉ាង​ហៅ​ថា លេង​ឈូង​ចោល ម្យ៉ាង​ទៀត​ហៅ​ថា​លេង​ឈូង​ច្រៀង ។ ឯ​របៀប​លេង​មាន​ប្រុស​ម្ខាង ស្រី​ម្ខាង​ដូច​គ្នា ប៉ុន្តែ​ប្លែក​គ្នា​ត្រង់​របៀប​លេង ដូច​ខាង​ក្រោម​នេះ៖
លេង​ឈូង​ចោល
លេង​ឈូង​ចោល​នេះ អ្នក​ត្រូវ​លេង​សុទ្ធ​តែ​ឈរ ប្រុស​ម្ខាង​ស្រី​ម្ខាង​ពួក​ខាង​ប្រុស​បោះ​ឈូង​ទៅ​ឲ្យ​ខាង​ស្រី បើ​ខាង​ស្រី​ចាប់​បាន​ត្រូវ​ចោល​ឈូង​តម្រង់​ទៅ​ខាង​ប្រុស បើ​ត្រូវ​ត្រង់​ខ្លួន​ប្រុស​ណា ពួក​ស្រី​ៗ នាំ​គ្នា​ទៅ​ទាញ​អូស​យក​ប្រុស​នោះ​មក​ទុក​ក្នុង​វង់​របស់​ខ្លួន​ឲ្យ​ធ្វើ​ជា ខ្ញុំ​បំរើ​ហើយ​ក៏​បោះ​ឈូង​នោះ​ទៅ​ឲ្យ​ខាង​ប្រុស​វិញ បើ​ខាង​ប្រុស​ចាប់​បាន ត្រូវ​លោះ​យក​គូរ​កន​ដែល​នៅ​ក្នុង​វង់​ស្រី​មក​វិញ ហើយ​បោះ​ឈូង​ទៅ​ឲ្យ​ស្រី ចេះ​តែ​ចោល​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក ។ ល្បែង​នេះ គេ​សន្មត​ថា​ឈ្នះ ដោយ​អាស្រ័យ​ពួក​ខាង​ណា​ចោល​ឈូង​ទៅ​ត្រូវ​ច្រើន​ជា គឺ​បើ​ស្រី​ចាប់​បាន​ចោល​ទៅ​ប្រុស ត្រូវ​ច្រើន​ជា គេ​ឃើញ​ប្រុស​ៗ មក​នៅ​ខាង​វង់​ស្រី​ជា​ច្រើន, បើ​ខាង​ប្រុស​ឈ្នះ​គេ​ឃើញ​មាន​ស្រី​ជា​ច្រើន​មក​នៅ​ក្នុង​វង់​ប្រុស ។ ឯ​អ្នក​លេង​ល្បែង​នេះ មាន​ចិត្ត​រីករាយ​សប្បាយ​ណាស់ ដោយ​ពួក​ក្រមុំ​នឹង​កំឡោះ​បាន​ស្និទ្ធ​ស្នាល​និយាយ​ស្ដី​ជា​មួយ​គ្នា ឥត​កោត​ញញើត​ទេ ។
លេង​ឈូង​ច្រៀង
ពួក​អ្នក​លេង​ចែក​ជា ២ ពួក​គឺ​ពួក​ម្ខាង​ប្រុស ពួក​ម្ខាង​ស្រី ដូច​លេង​ឈូង​ចោល​ដែរ ប៉ុន្តែ​បើ​ចាប់​ឈូង​បាន​ហើយ មិន​ចោល​គ្នា​ទៅ​វិញ​ទៅ​មក​ទេ​គឺ​បើ​ខាង​ប្រុស​ចាប់​បាន ត្រូវ​ខាង​ស្រី​រាយ​ទំនុក​ច្រៀង​ផ្សេង​ៗ, បើ​ខាង​ស្រី​ចាប់​បាន​វិញ ត្រូវ​ខាង​ប្រុស​ច្រៀង ល្បែង​នេះ​សន្មត​ថា ឈ្នះ​ចាញ់​ដោយ​ហេតុ ពួក​ខាង​ណា​ចាប់​ឈូង​បាន​ច្រើន​ដង​ត្រូវ​ឈ្នះ ខាង​ណា​ចាប់​មិន​បាន​ត្រូវ​ចាញ់​គេ គេ​ប្រើ​ឲ្យ​ច្រៀង​ច្រើន​ជាង​គេ ។
ចប់​ល្បែង​ចោល​ឈូង តែ​ប៉ណ្ណេះ
ល្បែង​ទាញ​ព្រ័ត្រ
នៅ​ពេល​ថ្ងៃ​បែរ​ពី​ត្រង់ ជា​ថ្ងៃ​ទី ៣ នៃ​ថ្ងៃ​ចូល​ឆ្នាំ ពួក​ក្រមុំ​កំឡោះ​បបួល​គ្នា​លេង​ទាញ​ព្រ័ត្រ នៅ​ក្នុង​ទី​វត្ត ។ របៀប​លេង​មាន​ខ្សែ​ពួរ ១ វែង​ប្រវែង ៥០ ម៉ែត្រ ធ្វើ​ពី​ជក់​ដូង​ទំហំ​ប៉ុន​កដៃ ដាក់​លា​សន្ធឹង​នៅ​ដី, ពួក​ប្រុស​កំឡោះ​ចំនួន ២០ នាក់​កាន់​កន្ទុយ​ពួរ​ម្ខាង ពួក​ស្រី​ក្រមុំ​ចំនួន ២០ នាក់​ដែរ កាន់​កន្ទុយ​ពួរ​ម្ខាង ហើយ​ក៏​តាំង​ទាញ​ប្រណាំង​គ្នា​ខំ​ប្រឹង​ទាញ​ពេញ​ទំហឹង​ទាំង​សង​ខាង ។ ខាង​ប្រុស​ឃើញ​មូរ​ជើង​ខោ​យក​សំពត់​ក្រម៉ា​ក្រវាត់​គាត់​នៅ​ចង្កេះ​យ៉ាង​ មាំ, ខាង​ស្រី​ឃើញ​ចង​ក្បិន​ក្រវ៉ាត់​សំពត់​ដូច​គ្នា ។ ក្នុង​ពេល​ដែល​ទាញ​នោះ ឃើញ​បែក​ញើស​ហូរ​សស្រាក់​តែ​រៀង​ខ្លួន ខាំ​មាត់​ទំលាក់​ខ្លួន​បន្ទាប​ចុះ​សង្កត់​លើ​ខ្សែ​ពួរ ។ ចំណែក​អ្នក​កាន់​កន្ទុយ​ពួរ​ទាំង​សង​ខាង ឃើញ​យក​កន្ទុយ​រុំព័ទ្ធ​ជុំ​វិញ​ចង្កេះ​ខ្លួន ហើយ​បន្ទាប​ជើង​ម្ខាង ជើង​ម្ខាង​ទៀត​ធាក់​ដី​ជ្រែង​ខំ​ប្រឹង​មិន​ឲ្យ​ខ្សែ​ពួរ​របូត​ពី​ចង្កេះ​ ខ្លួន ។ ពួក​អ្នក​លេង​នឹង​ពួក​អ្នក​ឈរ​មើល ឮ​សូរ​ស្រេក​ទ្រហឹង​អឺង​កង ខំ​ប្រឹង​ទាញ​ទៅ​យឺត​ៗ មើល​ទៅ​ឃើញ​ដូច​ជា​ក្អែប​វារ​នៅ​ផ្លូវ, ប្រហែល ១ ស្របក់​ស្រាប់​តែ​ឮ​សូរ​ហ៊ោ​ក្រេវ​ឡើង ចួន​កាល​ឃើញ​ខាង​ប្រុស​ទាញ​ខ្សែ​អូស​ទាំង​ស្រី​មក​ខាង​ទី​របស់​ខ្លួន ចួន​កាល​ឃើញ​ខាង​ស្រី​ទាញ​អូស​ប្រុស​ៗ នាំ​មក​ខាង​ទី​របស់​ខ្លួន, អ្នក​ឈរ​មើល​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ក៏​សើច​ក្អាក​ក្អាយ​សប្បាយ​រាល់​គ្នា ។
ល្បែង​នេះ ចួន​កាល​ខាង​ប្រុស​ទិច​ជាង​ខាង​ស្រី ដូច​ថា​ខាង​ប្រុស ១០ នាក់​ខាង​ស្រី ១៥ នាក់ ព្រោះ​ធម្មតា​មនុស្ស​ប្រុស​ច្រើន​ជា​អ្នក​កម្លាំង​ខ្លាំង​ឯ​មនុស្ស​ស្រី​មាន ​កម្លាំង​ខ្សោយ អាស្រ័យ​ហេតុ​នេះ​ហើយ បាន​ជា​ដល់​ពេល​លេង​ទាញ​ព្រ័ត្រ​ម្ដង​ៗ ខាង​ស្រី​ច្រើន​ត​វ៉ា​ឲ្យ​បាន​គ្នា​ច្រើន​ជាង​ខាង​ប្រុស ។ កាល​លេង​ទៅ​ចួន​កាល​ខាង​ប្រុស​ឈ្នះ ចួន​កាល​ខាង​ស្រី​ឈ្នះ ។
ចប់​ល្បែង​ទាញ​ព្រ័ត្រ តែ​ប៉ុណ្ណេះ
ល្បែង​ទាំង​ប៉ុន្មាន​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​តែង​មក​នេះ ខ្ញុំ​បាន​ដឹង​តែ​ល្បែង​ទាញ​ព្រ័ត្រ ១ ទេ ដែល​ល្បែង​មាន​ជាប់​ទាក់​ទង​នឹង​រឿង​ព្រេង, ឯ​ល្បែង​ក្រៅ​ពី​នេះ ខ្ញុំ​គ្រាន់​តែ​ធ្លាប់​លេង​ធ្លាប់​ឃើញ​អ្នក​ស្រុក​លេង​ត​ៗ គ្នា មក​ជា​យូរ​អង្វែង​ហើយ ។
ឯ​រឿង​ទាញ​ព្រ័ត្រ​នោះ ខ្ញុំ​បាន​ឮ​ពី​សំណាក់​ព្រះ​តេជ​ព្រះ​គុណ​ព្រះ​សព ព្រះ​មហាវិមល​ធម្ម នាម​ថោង ចាង​ហ្វាង​សាលាបាលី​ជាន់​ខ្ពស់ កាល​គង់​ព្រះ​ជន្ម​នៅ​ឡើយ ។ លោក​និទាន​ថា ល្បែង​ទាញ​ព្រ័ត្រ​កើត​មាន​ឡើង​ជា​ដំបូង គឺ​មក​ពី​ពួក​យក្ខ​នឹង​ពួក​ទេវតា​ប្រឡង​ប្រកួត​កម្លាំង​គ្នា ដូច​មាន​ក្នុង​រឿង​រាមាយណៈ (រាមកេរ្តិ៍) ។
ដំណាល​ថា មាន​ថ្ងៃ​មួយ ពួក​យក្ស​កើត​សេចក្ដី​ច្រណែន​ឫស្សា​នឹង​ពួក​ទេវតា ថា​ពួក​ទេវតា​គ្មាន​រិទ្ធិ​កំឡាំង​ខ្លាំង​ពូកែ​ជាង​ពួក​យើង​ជា​យក្ស​ទេ ប៉ុន្តែ​មាន​ទី​ឋាន​ខ្ពស់​ជាង​ពួក​យើង ដោយ​សារ​តែ​ព្រះ​ជា​ម្ចាស់ (ព្រះ​ឥសូរ) ទ្រង់​ប្រោស​ប្រាណ​រាប់​អាន ប្រសិន​បើ​ពួក​ទេវតា​ចង់​ល្បង​ពិសោធន៍​ខាង​កម្លាំង​ពលំ​វិញ មុខ​ជា​នឹង​ចាញ់​យើង​ឥឡូវ​ហើយ ។ ពួក​ទេវតា​បាន​ឮ​ក៏​មាន​សេចក្ដី​អៀន​ខ្មាស​នឹង​ពួក​យក្ស បាន​អួត​ត​តប​ទៅ​នឹង​ពួក​យក្ស​វិញ​ថា យើង​មិន​ខ្លាច​ទេ មាន​ត្រឹម​កម្លាំង​យក្ស ប្រសិន​បើ​ចង់​ប្រកួត​កម្លាំង​គ្នា​យើង​ហ៊ាន​ដែរ វៀរ​លែង​តែ​ប្រើ​វិធី​យុទ្ធ​សង្គ្រាម​ចេញ សូម​ឲ្យ​ប្រើ​វិធី​អ្វី​មួយ ចំពោះ​ប្រកួត​កម្លាំង​នឹង​កម្លាំង ។ កាលណោះ យក្ស​នឹង​ទេវតា​បាន​សុខ​ចិត្ត​មូល​មាត់​ព្រម​គ្នា​ថា ត្រូវ​យក​ពិធី​ទាញ​ព្រ័ត្រ​ភ្នាល់​កម្លាំង​គ្នា​បើ​ខាង​យក្ខ​ទាញ​ឈ្នះ​ទេវតា យក្ស​ត្រូវ​បាន​ឋាន​ទិ​ខ្ពង់​ខ្ពស់​ជាង ទោះ​ចូល​ទៅ​គាល់​ព្រះ​ឥសូរ​ក្ដី ឬ​ទៅ​កាន់​ទី​ប្រជុំ​ឯ​ណា​និមួយ​ក្ដី ត្រូវ​យក្ស​មាន​សិទ្ធិ​អង្គុយ​លើ​អាសនៈ​ខ្ពស់​ជាង​ទេវតា​ដរាប ហើយ​ក៏​ព្រម​ព្រៀង​គ្នា​ថា​នឹង​យក​វិធី​ទាញ​ព្រ័ត្រ​ជា​វិធី​ប្រកួត​កម្លាំង ​គ្នា ហើយ​ក៏​ជំនុំ​គ្នា​យក​នាគ ១ មក​ធ្វើ​ជា​ព្រ័ត្រ​ទាញ​ក្នុង​វេលា​ថ្ងៃ​ស្អែក​មុខ​នេះ ។ មុន​ពេល​ទាញ​ព្រ័ត្រ​នេះ ខាង​ពួក​ទេវតា​នាំ​គ្នា​ដើរ​ស្រចុះ​ស្រឡើង​នៅ​មុខ​ព្រះ​លាន​ព្រះ​ឥសូរ ទទួល​ពេល​នោះ​ព្រះ​ពាលី​ក៏​ចូល​ទៅ​គាល់​ព្រះ​ឥសូរ​ដែរ ស្ដេច​ពាលី​បាន​ឃើញ​ហេតុ​ដូច្នោះ ក៏​ត្រាស់​សួរ​ទៅ​ទេវតា​ថា ចុះ​មាន​ហេតុ​ភេទ​ដូច​ម្ដេច បាន​ជា​នាំ​គ្នា​ដើរ​ស្រចុះ​ស្រឡើង ។ ទេវតា​បាន​ទូល​តាម​ដំណើរ​សព្វ​គ្រប់​ដល់​ស្ដេច​ក្រុង​ពាលី​ៗ ក៏​មាន​បន្ទូល​ធានា​អះ​អាង​ថា នឹង​ជួយ​ដោះ​ទុក​ដល់​ពពួក​ទេវតា ប៉ុន្តែ​ឲ្យ​ពួក​ទេវតា​ធ្វើ​តាម​បង្គាប់​នៅ​ពេល​ដែល​ទាញ​ព្រ័ត្រ​នោះ គឺ​ត្រូវ​ឲ្យ​ពួក​ទេវតា​ទាញ​ខាង​ក្បាល​នាគ​ឲ្យ​ពួក​យក្ស​ទាញ​ខាង​កន្ទុយ លុះ​ដល់​ពេល​នឹង​ទាញ​ឲ្យ​ឈរ​តម្រៀប​គ្នា ពី​ក្បាល​នាគ​ទៅ​ទល់​នឹង​ពោះ​នាគ​នៅ​ពេល​កំពុង​ទាញ ឲ្យ​ទេវតា១ អង្គ​យក​ម្រាម​ដៃ​ចុច​ត្រង់​ផ្ចិត​នាគ តែ​កាល​ណា​ចុច​ទៅ នាគ​មុខ​ជា​វារ​រសើប​ហើយ​វា​នឹង​ខំ​ប្រឹង​វាត់​កន្ទូយ​ឲ្យ​ផុត​របូត​អំពី​ដៃ ​យក្ស ផ្សំ​នឹង​កម្លាំង​ទេវតា​ផង កម្លាំង​នាគ​ផង មុខ​ជា​នឹង​ឈ្នះ​យក្ស​ពុំ​ខាន ។ ពួក​ទេវតា​កាល​បើ​បាន​ស្ដាប់​ស្ដេច​ក្រុង​ពាលី​ពន្យល់​កលកិច្ច​ដូច្នោះ ក៏​មាន​ចិត្ត​រីករាយ​សោមនស្ស​ណាស់ ។ លុះ​ដល់​ពេល​ទាញ​ព្រ័ត្រ​ពួក​ទេវតា​ក៏​សូម​ទាញ​ក្បាល​នាគ ពួក​យក្ស​ក៏​យល់​ព្រម​ដល់​ប្រកួត​ទាញ​នោះ ពួក​ទេវតា​ក៏​មាន​ជ័យ​ជំនះ​ឈ្នះ​ពួក​យក្ស​ប្រាកដ​ក្នុង​ពេល​នោះ​មែន ។ ហេតុ​នេះ​ហើយ​បាន​ជា​មាន​ទំនៀម​ទម្លាប់​ជាប់​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ គ្រប់​តែ​ស្រុក តែ​កាល​ណា​ចង់​ភ្នាល់​កម្លាំង​គ្នា គេ​តែង​តែ​លេង​ល្បែង​ទាញ​ព្រ័ត្រ​នេះ ។ ព្រោះ​ហេតុ​នេះ បាន​ជា​គេ​ឃើញ​រូប​ចម្លាក់​នៅ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​នគរ​វត្ត មាន​រូប​នាគ​១​វែង​លលៃ ខាង​ក្បាល​ឃើញ​សុទ្ធ​តែ​ពួក​ទេវតា ខាង​កន្ទុយ​ឃើញ​សុទ្ធ​តែ​ពួក​យក្ស​ទាញ​ប្រជែង​គ្នា​មាន​ទំនង​ដូច​ជា​របៀប​ យើង​ទាញ​ព្រ័ត្រ​ដូច្នោះ ប៉ុន្តែ​ខុស​គ្នា​តែ​ត្រង់​ព្រ័ត្រ យើង​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ប្រើ​ខ្សែ​ពួរ​ជំនួស​ព្រ័ត្រ ។ ឯ​ខ្សែ​ពួរ​នោះ​ធ្វើ​ពី​ជក់​ដូង ឬ ពី​ផ្ដៅ ប្រើ​ជា​ព្រ័ត្រ​សម្រាប់​ទាញ ។
ចប់​រឿង​ព្រេង​ទាញ​ព្រ័ត្រ តែ​ប៉ុណ្ណេះ។
ម៉ៅ- ម៊ី យោក្បាត់ ក្រសួង​មហាផ្ទៃ ភ្នំពេញ 
ប្រភព http://www.budinst.gov.kh/?q=node/269

0 ความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น